Медиите и социалните мрежи трябва да носят отговорност за неразпространението на т. нар. „фалшиви новини“, защото това е проблем и на тяхната репутация. Това становище застъпва Европейската комисия (ЕК) по казуса, който става все по-актуален.
„Това е въпрос на колективна отговорност на всички вас в тази зала, че публикуваната информация е коректна“, коментира говорителят на ЕК Александър Винтерщайн, обръщайки се към присъстващите на обедния брифинг в Брюксел журналисти.
По този начин той отговори на въпрос планира ли ЕК някакви мерки срещу фалшивите новини. Съмненията са, че чрез този тип новини руски хакери са успели да повлияят на резултатите от изборите в САЩ.
Фалшивите новини водят до промяна на общественото мнение и в Европа и могат да окажат сериозно въздействие по време на предстоящите избори в Германия, Франция и Холандия – едни от водещите европейски икономики.
Коментар на DW по темата показа например как слухове и невярна информация за бежанците в Германия нагнетява още повече напрежението около тях и рушат имиджа на канцлера Ангела Меркел. От това често се възползват националистически партии – в случая с Германия това е AfD, и може да доведат до съществена промяна на нагласите точно преди изборите.