IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Новата заповед на Си Дзинпин: Китайските медии трябва да служат на партията

Новата политика премахва всякакво съмнение около твърденията на президента, че медиите трябва да са преди всичко говорител на партията

10:33 | 23.02.16 г. 3
<p>
	Си Дзинпин.&nbsp;<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Си Дзинпин. Снимка: архив Ройтерс

Китайските медии отразиха последните публични прояви на президента Си Дзинпин с хвалби, които повече прилягат на един полубог.

Заглавията на първа страница в страната тръбиха за посещенията на Си Дзинпин в централите на Комунистическата партия и основните медийни организации в петък. Снимките показаха раболепни журналисти, тълпящи се около президента, който седи на бюрото на водещия в държавната телевизия, коментира New York Times. Представител на една медия дори написа боготворящо стихотворение в чест на президента.

Общото покритие отрази наглата и широкомащабна медийна политика, обявена от Си Дзинпин по време на обиколката: китайските медии съществуват, за да служат като инструмент за пропаганда на Комунистическата партия, и те трябва да заявят своята вярност на президента.

Въпреки че партията затяга контрола върху медиите, откакто Си Дзинпин стана президент в края на 2012 г., новата политика премахва всякакво съмнение около твърденията на президента и партиен лидер, че медиите трябва да са преди всичко говорител на партията. Той иска да прокара посланието на партията вътрешно – а и международно, по всички медийни платформи,  казват анализаторите. Това сочи промяна спрямо предшественика му – Ху Дзинтао, който наблягаше върху нуждата държавните медии да станат по-адаптивни към съвременната цифрова среда и да оформят или канализират общественото мнение.

„Всички медии, ръководени от партията, трябва да говорят за волята на партията и нейните предложения, и да защитават нейната власт и единство“, каза Си Дзинпин на събраните медийни представители в петък, твърди държавната информационна агенция Синхуа.

Си Дзинпин иска и да ограничи присъствието на чужди медийни компании. Миналата седмица правителствени агенции обявиха ново правило, което забранява на чужди компании да публикуват и разпространяват онлайн съдържание в Китай. Това ще засегне Microsoft, Apple и Amazon, както и много други компании.

Изявите на президента в петък са поредното сериозно усилие, част от кампанията му да създаде култ към личността, която го приравнява към благоденствието на партията и страната. Заявяването на вярност от страна на медийните ръководители е действие, което Си Дзинпин поиска от военните лидери и други важни фигури миналата година.

Това затягане на контрола идва в момент, в който той е изправен пред натиск заради икономиката на Китай, корупцията в цялата партия и широката обществена неудовлетвореност заради замърсяването и влошаването на състоянието на околната среда.

Статия в официалния англоезичен вестник China Daily в понеделник предложи обяснение защо Си Дзинпин представя политиката си сега.

„Медиите трябва да възстановят доверието на хората към партията, особено след като икономиката навлиза в ново нормално, а се появяват и твърдения, че тя дърпа надолу и световната икономика“, се казва в статията.

„Медиите в страната са жизненоважни за политическата стабилност, а лидерите не могат да си позволят да ги чакат да ги настигнат“, пише още в статията.

Нарежданията на Си Дзинпин ще направят и по-трудно за чуждите правителства да определят кои китайски журналисти, работещи в страните им, са легитимни репортери и кои служат на пропагандата, разузнаването или други официални интереси. Основните партийни и държавни информационни организации разширяват значително дейността си в чужбина, включително в САЩ.

Новата политика на Си Дзинпин се въвежда, тъй като „въпреки продължителното затягане на контрола върху медиите през последните три години, президентът не се чувства достатъчно сигурен, че държавните медии – дори най-централните като Синхуа и CCTV, са изцяло под негов контрол“, казва Сиао Циан, изследовател в Бъркли, Калифорния, който проучва информационния контрол на партията.

Дейвид Бандурски, редактор на China Media Project в Университета в Хонконг, казва, че „при управлението на Си Дзинпин централното място на партията е категорично за всяка една медия“.

„Мисля, че усещането е от типа ‚Притежаваме ви, управляваме ви, ние ще ви кажем как се случват нещата‘“, казва той. „‘Партията е в центъра на нещата, а вие служите на нашата програма‘. Това е на още по-централно място в момента и важи за всички медийни платформи, от социални медии до търговски медии“.

В понеделник, показвайки как официалните представители възприемат новата политика на Си, уебсайт, управляван от пропагандна секция на общинска партийна комисия на Пекин нападна известния строителен предприемач Рен Дзъциян, който критикува речта на Си Дзинпин от петък. Сайтът обвини Рен, член на партията, че е „изгубил партийния си дух“ и се „противопоставя на партията“, след като написа в микроблога си, че медиите трябва да служат на народа, а не на партията. Публикациите на Рен по-късно бяха изтрити.

При управлението на Си има постоянно внедряване на политики, целящи затягане на контрола върху всеки аспект на медиите, включително социалните мрежи, филмите и книгите.

Според последния такъв регламент, обявен миналата седмица от две агенции, от 10 март чуждите компании – дори тези, които формират съвместни дружества с китайски партньори, нямат право да публикуват и разпространяват онлайн съдържание. Много чужди издатели и производители на онлайн съдържание, таргетиращи китайските потребители, са базирани в чужбина, като само една малка част от тях имат значителни операции или съвместни дружества в Китай, които може да се окажат застрашени, включително Microsoft и Apple.

Статии, свързани с политическата реч на Си Дзинпин, която първоначално не бе представена изцяло, казват, че президентът е поискал от журналистите и медиите и „стриктно да се придържат към гледните точки на марксизма при отразяването на новините“ и „да издигат високо лозунга“ – фрази, които означават да се разпространяват интересите на партията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:08 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 0 rate down comment 0
Rossy
преди 8 години
След международния фокус по въпросите за геноцида в Китай, престъпленията с органи и преследването на духовната практика Фалун Гонг това изглежда като отчаян опит да се скрият от "погледите". http://***.falun-bg.info/news/world/400-kitai-organi-politicheski-zatwornici.html
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 1
michaelis12
преди 8 години
между другото аз тука рядко виждам, да не кажа въобще нещо от China Daily или CCTV или от друга китайска медия нещо постнато... Само Блумбърга, Райтерса, Таймса и разни "Indipendent" WSJ, FT с две думи американска пропаганда предимно, е дайте да видиме и Китайската партия кво казва по въпроса .....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 8
michaelis12
преди 8 години
Общото покритие отрази наглата и широкомащабна медийна политика, обявена от Си Дзинпин по време на обиколката: китайските медии съществуват, за да служат като инструмент за пропаганда на Комунистическата партия---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Ааа Блумбърговата политика ква е ?!? Не е ли нагла и не ръси пропаганди ?!? То не беше с бежанците ме беше с руснаците, германците трябвало да не си слушат собствения интерес а "Европейския" разбираш ли и т.н..... Политиката на китайските медии е толкова "нагла" колкото и американската. Много много кофти, когато руснаците и китайците използват същите методи срещу америте, както те срещу тях, тъкмо Сашш да видят как е ...... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още