Нетните рекламни бюджети в България регистрират годишен спад от 0,7% до 303 млн. лв. през 2013 г., показват данни на медийна агенция Пиеро 97 и пийпълметричната агенция GARB (GfK Aidience Research Bulgaria), представени от Иво Цеков от Пиеро 97. Същевременно брутните рекламни бюджети продължават да растат за поредна година, като за 2013 г. ръстът е с 10,6% до 1,24 млрд. лева.
Брутни приходи са онези, в които са отбелязани всичките приходи, без да са спаднати разноските по събирането и управлението им, както и производствените разноски. Нетни приходи са онези, които съдържат отбелязани приходите, без разноските по тях, и разходите без онези приходи, които постъпват при изразходването им, както и всички отстъпки, които издателите правят.
„Практически има спад в рекламните бюджети, не голям, но все пак спад“, заяви в рамките на изложението Webit Цеков. По думите му някои местни издатели имат лек ръст на приходите, но като цяло общият пазар спада.
Рекламните бюджети в телевизията, според данните на GARB, в брутни стойности бележат ръст от 18%. Общото повишение на нетните бюджети за телевизионна реклама през 2013 г. възлиза на 3,6%. Този растеж се дължи почти изцяло на телевизионни бюджети по обществени поръчки на министерства и общини, такива по европейски програми, както и, разбира се, на парламентарните избори през май 2013 г. Ключовият генератор на ръста в ТВ рекламата през миналата година обаче се оказва информационната кампания във връзка с цифровизацията на ТВ ефира. „С една дума, реалният телевизионен пазар от търговска реклама по-скоро има лек спад спрямо 2012 г.“, поясняват от Пиеро 97.
И все пак делът на телевизионната реклама в общия рекламен микс продължава да расте. Докато през 2012 г. този дял е бил 71,26%, през 2013 г. се е повишил до 76,28%.
В брутни стойности сериозен спад от 8,2% отчита рекламата в пресата, а реалният спад (според прогнозни изчисления) в нетни стойности възлиза на 5%. Като цяло обаче през 2013 г. пресата запазва своя дял в общия нетен рекламен микс от 13,2%.
При оценката на ситуацията в сектора за 2013 г. отново трябва да се отчете наличието на най-мащабната в последните години (в стойностно изражение) обществена поръчка - “Цифровизацията”, с публикации основно в централни и регионални вестници. Именно рекламата и по други обществени поръчки, както и за парламентарните избори през 2013 г., са сред водещиге фактори за запазването на статуквото на прес рекламата в общия рекламен микс.
Според Пиеро 97 през миналата година старите и познати проблеми в сектора не са претърпели никакво развитие. Така например продължава да няма никаква прозрачност на тиражите, продължава и продажбата на дъмпингови цени. Според агенцията редица издателства продължават да предоставят извънтарифни отстъпки и бонусни публикации. Същевременно тези проблеми още повече аргументират рекламодателите в стремежа им да изискват, но също така и да постигат невероятно ниски рекламни цени. Самият прес пазар не отчете големи проблеми през 2013 г. Отпадналите заглавия са списанията Casaviva (остава като приложение в Grazia), MAX, Abitare, както и вестниците Класа и Анонс. Същевременно през миналата година стартираха нови издания – списанията „АвтоТруд” и „Рецепти за здраве”, а през 2014 г. вече сме свидетели на първия нов национален вестник, насочен към пенсионерска аудитория - Клуб 100.
„Инвестициите в рекламна комуникация за мобилни устройства през 2013 г. продължават да растат с темпове, изпреварващи в пъти всички останали канали. Все повече рекламодатели обръщат внимание на този тренд“, каза още Цеков.