Разходите за реклама в световен мащаб ще нараснат с 3,9% през 2013 г. и с 5% през 2014 г., движени от рекламата в интернет, докато световната икономика се ускорява, сочи публикуван днес и цитиран от Ройтерс доклад на ZenithOptimedia - подразделението за прогнози на третата по продажби в света рекламна агенция Publicis Groupe.
От ZenithOptimedia предвиждат, че към края на тази година световният рекламен пазар ще бъде на стойност 518 млрд. долара.
Прогнозата за 2013 г. обаче е понижена в сравнение с първоначално предвиждания ръст от 4,1%, което се отдава на по-високата база за сравнение заради силните резултати на пазара през 2012 г., когато той се разшири с 3,5%.
„Докато световната икономика се ускорява пред компаниите ще се появяват повече възможности за разширяване на бизнеса им“, заяви Стив Кинг, главен изпълнителен директор за световните прогнози в ZenithOptimedia Group.
В Португалия, Ирландия, Италия, Гърция и Испания обаче рекламните пазари са се свили дори по-рязко от националните икономики, тъй като местните рекламодатели са ограничили разходите, за да намалят загубите и да съхранят наличния кеш, а компаниите с международна дейност са прехвърлили рекламните си бюджети към региони с по-силна възвращаемост.
Очаква се през 2013 г. пазарът в периферните държави от еврозоната да се свие със 7%, преди да се стабилизира през 2014 г. и да нарасне с 3% през 2015 г., сочи прогнозата.
Най-бърз се очертава ръстът в Източна Европа, Централна Азия и Латинска Америка, се добавя в нея.
Разходите за онлайн реклама ще надхвърлят тези за печатна през 2015 г., тъй като вестниците и списанията ще продължават да свиват тиражите си с между 1% и 2% годишно, изчисляват от ZenithOptimedia.
Видеорекламата онлайн и тази в социалните медии ще нараства с по около 30% годишно, смятат още експертите.