Meta Platforms, TikTok, Snapchat и други водещи платформи за социални медии вероятно имат над 1 млн. непълнолетни потребители в Австралия, се казва в нов доклад на регулаторите. Това показва мащаба на провала в политиката на компаниите, преди страната да въведе безпрецедентни възрастови ограничения за потребителите тази година, съобщава Bloomberg.
Около 80% от децата в Австралия на възраст между 8 и 12 години са използвали поне една платформа през 2024 г., показва изследване на комисаря по интернет безопасност на страната, публикувано в четвъртък. Откритията показват, че компаниите за социални медии позволяват на около 1,3 млн. деца в цялата страна да пренебрегват собствените им правила, забраняващи на лица под 13 години да ползват платформите им, заяви регулаторът.
Изследването на надзорния орган показва, че в социалните медии има малко ефективни механизми за контрол върху това кой се регистрира в техните услуги въпреки рисковете за децата от вредно съдържание и други потребители. В доклада се посочва, че платформите до голяма степен са зле подготвени за спорното законодателство, което трябва да влезе в сила през декември и което ще увеличи минималната възраст за потребителите на социални медии в Австралия на 16 години.
„Всички тези компании имат да извървят дълъг път“, заяви в интервю комисарят по интернет безопасност Джули Инман Грант. „Някои от тях започват от много ниска летва.“
Законодателството означава, че броят на непълнолетните потребители на социални медии в Австралия внезапно ще нарасне. По данни на комисаря по интернет безопасност в момента най-популярните платформи се ползват от над 1 млн. потребители на възраст между 13 и 15 години. Регулаторът заяви, че е използвал правомощията си, за да накара платформите да разкрият данните.
Мерките на Австралия са част от глобалните усилия за повишаване на възрастовите граници в социалните медии или за затягане на надзора върху онлайн съдържанието. Инман Грант заяви, че дискусиите, които е провела с платформи, включително Snap, относно предстоящите промени в закона, показват, че те се притесняват, че други държави ще последват модела на Австралия. „Те са загрижени за първото парче от доминото“, каза тя.
Говорител на TikTok заяви, че безопасността на потребителите е най-високият приоритет на компанията. От 2023 г. насам TikTok е използвала инструменти за определяне на възрастта, за да премахне повече от 1 млн. австралийски потребители, за които има съмнения, че са на възраст под 13 години, каза говорителят.
Представителите на Мета, собственик на Facebook и Instagram, и на Snapchat, собственик на Snap, или не са имали веднага коментар, или не са отговорили на гласови съобщения и имейли, в които се е търсела реакция на доклада на комисаря по интернет безопасност.
Съгласно новия австралийски закон цифровите платформи сами ще носят отговорност за прилагането на по-високата възрастова граница, като санкциите за нарушения ще достигат до 50 млн. австралийски долара (32 млн. щатски долара). Законодателството изисква платформите да предприемат „разумни мерки“, за да спрат регистрацията на лица под 16 години. YouTube и Discord са освободени от забраната.
Според Инман Грант е неизбежно някои лица под 16 години да заобикалят какъвто и да е нов контрол, който платформите въведат, но законът все пак ще предложи повече защита на уязвимите деца.
„Надеждата е, че ще можем поне да ги предпазим от някои от по-вредните и измамни функции“, каза тя. „С манипулативните алгоритми, тъмните шаблони и заешките дупки това всъщност не е честна битка, когато се замислите.“