Социалната мрежа X на Илон Мъск заведе дело срещу глобален рекламен алианс и няколко големи компании, включително Mars и CVS Health, обвинявайки ги в незаконен заговор за бойкот на сайта и причиняване на загуба на приходи, предава Ройтерс.
X е завела делото във федералния съд в Тексас срещу Световната федерация на рекламодателите, Unilever и датската компания за възобновяема енергия Orsted, в допълнение към Mars и CVS Health.
В делото се казва, че рекламодателите, действащи чрез инициатива на Световната федерация на рекламодателите, наречена Глобален алианс за отговорни медии, заедно са удържали „милиарди долари приходи от реклама“ от X, преди известна като Twitter.
X твърди, че те са действали срещу собствените си икономически интереси в заговор срещу платформата, което нарушава антимонополното законодателство на Съединените щати.
Световната федерация на рекламодателите, Unilever, Mars, CVS Health и Orsted не са отговорили веднага на запитванията за коментар.
В изявление във вторник относно делото главният изпълнителен директор на X Линда Якарино каза, че „хората са засегнати, когато пазарът на идеи е ограничен. Нито една малка група хора не трябва да монополизира това, което се монетизира“.
Рекламните приходи на X спадаха в продължение на месеци, след като Мъск придоби компанията през 2022 г. Някои рекламодатели бяха предпазливи относно рекламните си разходи при Мъск на фона на въпроси и опасения, че техните марки ще се показват редом до вредно съдържание, което при предишните собственици може да е било премахвано.
Рекламната група започна инициативата за отговорни медии през 2019 г., за да „помогне на индустрията да се справи с предизвикателствата на незаконното или вредно съдържание в дигиталните медийни платформи и монетизирането му чрез реклама“.
Кристин Бартоломеу, антимонополен експерт и професор в Юридическия факултет на Университета в Бъфало, коментира пред Ройтерс, че съдебните дела, обвиняващи в незаконни бойкоти, могат да бъдат изправени пред висока летва.
X трябва да докаже, че е имало действително споразумение за бойкот, към което се е присъединил всеки рекламодател, посочва тя. „Доказването на това изискване не е малка пречка“ в случаите, когато споразумението може да бъде имплицитно, допълва Бартоломеу.
Дори и делото да постигне успех, X не може да принуди компаниите да харчат за реклама в платформата, категорична е тя.
Делото е заведено в Северния окръг на Тексас и е възложено на американския окръжен съдия Рийд О'Конър. Окръгът се превърна в предпочитана дестинация за консерваторите, които завеждат дела, за да блокират политиките на администрацията на Байдън.
В иска си X посочва, че е приложила стандарти за безопасност на брандовете, които са сравними с тези на нейните конкуренти и които „отговарят или надвишават“ мерките, посочени от Глобалния алианс за отговорни медии.
В делото се казва, че X се е превърнал в „по-малко ефективен конкурент“ в продажбата на дигитална реклама.
X търси неуточнени щети и съдебна заповед срещу всякакви продължаващи опити за заговор за задържане на рекламни долари.