Meta Platforms е укрила информация от федералните регулатори по време на техния първоначален преглед на придобиванията на Instagram и WhatsApp, заяви Федералната търговска комисия на САЩ в съдебно изявление като част от дело, целящо разбиването на технологичния гигант, пише Bloomberg.
Компанията, преди известна като Facebook, придоби приложението за споделяне на снимки Instagram през 2018 г., а чат услугата WhatsApp – през 2014 г. И двете сделки бяха проверени от Федералната търговска комисия (FTC) по това време, преди да бъдат финализирани. При Instagram имаше задълбочен преглед, а при WhatsApp – обичайна 30-дневна процедура.
В годините след това агенцията беше критикувана многократно, че е позволила на споразуменията да бъдат придвижени напред. През 2020 г. антимонополната агенция съди Meta, твърдейки, че е монополизирала пазара на социални мрежи чрез изкупуването на нововъзникващи конкуренти. Meta се опитва да отхвърли делото преди започването на съдебен процес с аргумента, че е инвестирала милиарди в приложенията и че FTC не трябва да може да се откаже от по-рано даденото одобрение за сливанията.
В документи от вторник обаче FTC посочва, че случаят включва „информация, която Meta е имала в своите файлове и не е предоставила“ по време на първоначалните прегледи.
„По искане на Meta FTC предприе само ограничен преглед“ на сделките, казва агенцията. „FTC вече разполага с много повече доказателства, включително документи преди придобиването, които Meta не е предоставила през 2012 и 2014 г.“
Говорител на Meta казва, че агенцията не е успяла да предостави доказателства в подкрепа на твърденията си.
„Доказателствата вместо това показват, че Meta е изправена пред ожесточена конкуренция и че значителната инвестиция на време и ресурси на Meta в Instagram и WhatsApp е от полза за потребителите, като превръща приложенията в услугите, на които милиони потребители днес се радват безплатно“, коментира говорителят Крис Сгро в изявление. „FTC не направи нищо, за да изгради своя случай през последните четири години, докато Meta инвестира милиарди за изграждане на качествени продукти.“
Популярността на Instagram е ключова за продължаващия успех на Meta. Instagram генерира 16,5 млрд. долара през първите шест месеца на 2022 г., носейки близо 30% от общите приходи на компанията, сочат съдебни документи. Meta не разкрива приходите на Instagram в своите тримесечни финансови отчети.
Новите документи до съда не са първото обвинение, че Meta не е успяла да предаде информация, която може да е повлияла на първоначалните прегледи на сливанията. През 2017 г. европейските антимонополни регулатори глобиха Meta със 110 млн. евро за предоставяне на подвеждаща информация относно сделката с WhatsApp.
Американският окръжен съдия Джеймс Боасбърг във Вашингтон, който наблюдава делото, не е посочил кога може да се произнесе по искането на Мета, нито е определил дата за процеса.