А позиционирането на TikTok като приложение, поначало създадено за мобилни устройства, също му дава предимство пред конкурентните платформи, които трябваше да адаптират своите интерфейси от компютърни екрани за телефони.
TikTok навлезе рано на пазара на кратки видеа и това даде на компанията предимството на първия. Instagram не пусна Reels до 2020 г., докато YouTube въведе Shorts през 2021 г, като и двете изостанаха от TikTok с години по отношение на данните и развитието на продуктовото изживяване.
Позволява проучване
TikTok също така редовно препоръчва съдържание, което е извън интересите на потребителите. Ръководството на компанията многократно е казвало, че това е от съществено значение за потребителското изживяване в TikTok.
Проучване, което изследователи от САЩ и Германия публикуваха миналия месец, установи, че алгоритъмът на TikTok „използва потребителските интереси в 30 до 50 процента от препоръчаните видеоклипове“, след като изследва данни от 347 потребители на TikTok и пет автоматизирани бота.
„Тази констатация показва, че алгоритъмът на TikTok избира да препоръча голям брой видеоклипове за изследване в опит или да определи по-добре потребителските интереси, или да увеличи максимално задържането на потребителите, като препоръчва много видеоклипове, които са извън (известните) интереси на потребителя“, пишат изследователите в статия, наречена „TikTok и изкуството на персонализирането“.
Мобилизира потребителите на групи
Ари Лайтман, професор от Университета Карнеги Мелън, твърди, че друга ефективна тактитка, използвана от TikTok, е да насърчава своите потребители да формират групи публично чрез хаштагове.
Като насърчава потребителите да правят това, TikTok може по-ефективно да научава за поведението, интересите и идеологията на своите потребители, казва той.
Лайтман казва, че ако TikTok в крайна сметка бъде забранен в САЩ, американските технологични гиганти със сигурност ще могат да копират TikTok в собствените си продукти.
Китайското предимство
Алгоритъмът за препоръки на TikTok до голяма степен е взет от друга китайска услуга, наречена Douyin, която беше пусната през 2016 г. Въпреки че ByteDance често подчертава, че TikTok и Douyin са отделни приложения, източник, директно запознат с въпроса, твърди, че алгоритъмът остава същият до този момент.
На свой ред изкуственият интелект на Douyin беше подсилен от способността на компанията да използва ниски разходи за труд в Китай, което я накара да наеме много анотатори на съдържание, за да маркират старателно цялото съдържание и потребителите в платформата.
„Около 2018 и 2019 г. Douyin работи върху поставянето на тагове за всеки потребител. Така че те щяха да маркират всеки видеоклип ръчно. След това маркираха своите потребители въз основа на клипа, който са гледали“, казва Икай Ли, мениджър на рекламната агенция Nativex и бивш директор на ByteDance. „След това те приложиха тази тактика и в TikTok”.
Въпреки че наемането на анотатори за маркиране на данни вече е често срещана и важна практика за компаниите, занимаващи се с изкуствен интелект, ByteDance беше сред първите, възприели тази стратегия.