Марк Зукърбърг моли инвеститорите да останат търпеливи... отново.
След като Meta Platforms разкри, че ще похарчи милиарди долари повече от очакваното тази година заради инвестициите си в изкуствен интелект, главният изпълнителен директор даде всичко от себе си, за да успокои Wall Street. Прогнозата за разходите, съчетана с по-бавния ръст на продажбите от очакваното, доведе до спад на цената на акциите с цели 19% по време на следборсовата търговия.
Това беше нещо познато на Зукърбърг, който и преди е казвал, че футуристичните технологични залози на компанията в крайна сметка ще се изплатят, както и че разумните акционери трябва да останат.
„Умните инвеститори виждат, че продуктът се разраства, както и че има ясна възможност за монетизиране в тази област, още преди приходите да се материализират“, коментира той по време на конферентния разговор след резултатите на Meta за първото тримесечие. Компанията вече приписва на изкуствения интелект част от скорошния ръст на потребителите и рекламния си успех, посочвайки подобренията в своите алгоритми за препоръки.
Компанията майка на Facebook влага повече ресурси в изкуствения интелект, което изисква значителни инвестиции в изчислителна мощност – част от надпреварата с конкуренти от Alphabet до Microsoft за надмощие в тази бързо развиваща се технология. Зукърбърг предупреди, че инвестициите ще се увеличат „значително“ и ще отнеме много време, за да генерират възвръщаемост на компанията, може би години, но ги призова да видят дългосрочните ползи, които изкуственият интелект (AI) може да предложи.
Зукърбърг пое по подобен път, когато Meta се насочи към изграждането на т.нар. метавселена и други футуристични технологии, като очилата с виртуална реалност и умните очила. Тези усилия бяха скъпи. Reality Labs – подразделението на Meta, което оглавява тези усилия, загуби 16 млрд. долара през 2023 г. Зукърбърг обаче твърди, че нейният AI чатбот и интелигентните очила Ray-Ban са му дали увереност, че са необходими допълнителни инвестиции.
„Станахме по-оптимистични и амбициозни по отношение на AI”, коментира Зукърбърг. „Ние сме в етап, в който показахме, че можем да създаваме водещи модели и да бъдем водещата компания за изкуствен интелект в света. И това отваря много допълнителни възможности освен тези, които са най-очевидни за нас“, каза той.
Постигането на тази визия ще бъде скъпо. Компанията повиши прогнозата за годишните си разходи и сега вярва, че сумата ще бъде между 35 млрд. и 40 млрд. долара. По-рано прогнозата за разходи за оборудване като сървъри, AI хардуер и центрове за данни беше за 30-37 млрд. долара.
„Очакваме капиталовите разходи да продължат да се увеличават през следващата година, тъй като инвестираме агресивно, за да подкрепим нашите амбициозни усилия за изследване и разработване на продукти с изкуствен интелект“, коментира главният финансов директор Сюзън Ли в изявление, визирайки 2025 г.
Същевременно интернет гигантът прогнозира приходи от продажби за второто тримесечие в размер на 36,5 млрд. до 39 млрд. долара, като средната стойност е под средната прогноза на анализаторите.