Германските министри вече имат установено присъствие в други социални медии. Например Шолц, министърът на финансите, министърът на икономиката и външният министър имат акаунти в Instagram, както и Лаутербах.
Достигането до младите избиратели е особено належащо, тъй като 16-годишните в Германия могат да гласуват на европейските избори през юни.
Големите партии „се паникьосват“
AfD доминира сред германските партии в TikTok. Тя има 411 хил. последователи, а нейният основен кандидат Максимилиан Крах – 41 хил.
„Така че в момента всички останали демократични партии са някак паникьосани да не оставят тази важна платформа и младата демография, младите избиратели, на тази радикална партия“, коментира политическият консултант Йоханес Хиле.
В едно видео Крах насърчава учениците да се изправят срещу учителите-левичари. В друг го виждаме да раздава съвети за запознанства на млади мъже, като им казва да не гледат порно или да гласуват за Зелените. "Истинските мъже са десни, истинските мъже имат идеали, истинските мъже са патриоти“, казва той.
Популярните политици, които искат да имат такъв обхват, са изправени пред дилема, тъй като те също са подозрителни към използването на платформа от авторитарна държава.
Лаутербах твърди, че може да има резерви относно TikTok, но същевременно признава неговата ефективност. „Не давам никаква легитимност на платформата, като я използвам“, коментира той. За да предотврати изтичането на данни, той купува отделен телефон за използване на TikTok.
Екипът на Макрон също казва, че френският президент осъзнава полезността на TikTok и необходимостта от регулирането ѝ като два отделни въпроса. „Не можем да пренебрегнем това население, огромната част от което не гледа новини по телевизията и не чете вестници“, коментира пред Ройтерс съветник, който е пожелал да остане анонимен.
Показвайки нивото на загриженост за сигурността, миналата година Великобритания и Австрия забраниха TikTok на работните телефони на държавните служители.
Но TikTok става все по-труден за пренебрегване. Доклад на Института за изследване на журналистиката на Ройтерс миналата година установи, че по-малко хора се доверяват на традиционните медии, а повече се обръщат към TikTok за новини. TikTok е най-бързо развиващата се социална мрежа според доклада, като е използвана от 20% от 18-24-годишните за новини.
Във Великобритания най-ключовият министър със значително присъствие в TikTok е министърът на отбраната Грант Шапс.
Когато беше обявена забраната на TikTok на правителствени устройства, Шапс отговори на платформата с клип от филма „Вълкът от Уолстрийт“ от 2013 г., в който героят на Леонардо ди Каприо Джордан Белфорт заявява: „Няма да си тръгвам, по дяволите“.
Шапс добави, че никога не е използвал TikTok на правителствени устройства и че забраната е разумна.
Белгия забрани на министри и държавни служители да инсталират TikTok на официалните си устройства, но политиците заобикалят това, като използват приложението на отделни устройства.
Политиците от съуправляващата Зелена партия публикуват видеоклипове в TikTok от устройства, които са свързани само с 4G и нямат инсталирани други приложения. Телефоните не се пазят от самите политици, а от техните екипи.
„Друга причина, поради която сме в него, е, че не искаме да оставим полето на крайната левица или крайната десница“, коментира говорител на Зелената партия пред Ройтерс, посочвайки: „Младите хора получават новини чрез социалните медии и TikTok е една от най-големите платформи. Някои политици се чувстват комфортно с това, други не.“