Поглеждате Facebook за първи път от известно време и получавате прилив на допамин. Имате 11 известия, които предполагат, че хората говорят за вас. Отваряте приложението. Чувствахте се специални, сега сте просто подразнени.
Нов тип известие се появява на заключения екран и началния екран на телефона ви, както и в приложенията на социалните ви мрежи. То ви подтиква да преглеждате нови публикации или ви подканя да се ангажирате с актуални теми, използвайки изрази като „приятел публикува история“, „група публикува два линка“ или „хора реагират“ на някоя популярна публикация.
Направено е така, че да изглежда като персонализирана и спешна интеракция. "Не е", пише Далвин Браун от Wall Street Journal.
Социалните мрежи възприемат този подход, защото хоата публикуват и взаимодействат по-малко публично в социалните мрежи. Като цяло платформите стават по-настоятелни. Въпреки че броят на известията за всяко приложение варира с течение на времето, те са се увеличили за почти всяко основно приложение на социална мрежа от юли 2023 г. насам, според данни на компанията за анализ на приложения Measure Protocol.
Instagram отбелязва най-рязко увеличение – потребителите са получили с по 12 известия повече през януари в сравнение с предходния юли.
При Snapchat, X и Facebook също има ръст.
Маркетолози в социалните мрежи, психолози и учени казват, че натискът на платформите вероятно ще доведе до по-голямо взаимодействие от страна на потребителите. Но те твърдят, че тези компании поемат риск чрез своята настоятелност.
Говорители на LinkedIn, Snap и Meta Platforms, компанията майка на Instagram и Facebook, също твърдят, че се фокусират върху ориентираното към потребителя изживяване и предоставят контрол, така че хората могат да изключат нежеланите известия. X не е отговорила на запитването за коментар.
От лични до общи
Промяната в стратегията отчасти се дължи на факта, че разработчиците се отнасят към известията и страниците за тях повече като към списък с новини, твърдят експерти по социални мрежи.
„Дори да не публикувате, винаги има поне едно известие, което чака да бъде прочетено“, коментира Нийл Шафър, основател на компанията за консултации в дигиталния маркетинг PDCA Social. „Приложенията геймифицират известията, за да промотират алгоритмично съдържание“, казва той.
Промяната в разбирането за това кое е достойно за уведомления също така служи като искра за съживяване на акаунти, които иначе биха могли да са неактивни. Потребителите, които не са склонни да проверяват акаунтите си, може да бъдат повлияни от подобен тип известия.
„Това засажда семето“, казва Джей Баер, основател на консултантската фирма за дигитален маркетинг Convince and Convert. „Дори и да не отликвате при всяко известие, те неусетно ви нашепват.“
Изтриването на приложения или деактивирането на техните таргетирани известия би намалило този шума Но ако това е платформа, която ви интересува, можете да направите повече, за да имате по-продуктивно изживяване, без да ви залива вълна от известия.
Какво можете да направите?
Компаниите очакват потребителите да запазят настройките си по подразбиране, вместо съзнателно да се откажат от тях. Ако приемем, че искате да запазите приложението на телефона си, можете да промените известията, така че да получавате такива, само когато наистина има интеракция от някой приятел.
преди 8 месеца Изключих известията на приложението на електронен магазин. Засипаха ме с имейли, че съм спечелил нещо, но мога да го видя като включа известията. Добре че съм настроил и приложението за поща да получавам известия само за работни мейли отговор Сигнализирай за неуместен коментар