Компанията майка на Facebook и Instagram – Meta Platforms, заяви, че е прекратила кампания за дезинформация, свързана с китайските власти, която социалната мрежа описа като „най-голямата известна междуплатформена операция за скрито влияние в света“, пише CNBC.
Компанията е свалила повече от 7700 акаунта и 930 страници във Facebook. Мрежата за влияние е генерирала положителни публикации за Китай със специален акцент върху провинция Синдзян, където отношението на правителството към уйгурската малцинствена група доведе до международни санкции.
Мрежата също така се е опитала да разпространи негативни коментари за САЩ и дезинформация на множество езици относно произхода на пандемията от Covid-19, обяви Meta. Мрежата е присъствала или присъства в почти всяка популярна социална мрежа, включително Medium, Reddit, Tumblr, YouTube и X, която преди беше известна като Twitter, допълва гигантът.
Meta е започнала да търси знаци за китайската операция за влияние в собствените си платформи, след като сигнали през 2022 г. са подчертали как кампании за дезинформация, свързани с китайското правителство, са били насочени към неправителствена организация за защита на човешките права.
„Тези операции са големи, но са тромави и това, което не виждаме, е реално доказателство, че изграждат автентични аудитории в нашата платформа или другаде в интернет“, коментира пред CNBC глобалният лидер на Meta за разследване на заплахи Бен Нимо.
Изследователите на Meta са успели да свържат тази нова мрежа за дезинформация с предишна кампания за влияние от 2019 г., която носи кодовото име Spamouflage.
„Взети заедно, оценяваме Spamouflage като най-голямата известна междуплатформена операция за скрито влияние до момента“, посочва Meta в тримесечния си доклад за заплахите. „Въпреки че хората зад тази дейност се опитват да скрият своята самоличност и координацията си, нашето разследване откри връзки с хора, които са свързани с китайските власти“, се казва още.
Meta също така е идентифицирала и прекратила други операции, като публикува по-подробен анализ на руската кампания за дезинформация, която откри малко след началото на войната в Украйна през 2022 г.
Всичко това се случва преди предстоящия потенциално изпълнен с предизвикателства изборен цикъл. Притесненията относно ролята на кампаниите за влияние в минали избори накараха социалните мрежи, включително платформите на Meta, да въведат по-строги насоки както за видовете разрешено политическо съдържание, така и за етикетите, които трябва да бъдат поставяни към него.
Кампаниите за влияние са засягали потребителите на Meta и в миналото, по-специално скандалът с Cambridge Analytica през 2016 г.
Но тази мрежа за дезинформация, макар и мащабна, не е била ефективна, допълват ръководителите на Meta, отговарящи за киберсигурността. Страниците на кампанията, взети заедно, са имали над 500 хил. последователи, повечето от които не са били автентични и са били от Бангладеш, Бразилия и Виетнам.
Участниците в кампанията са публикували заглавия, които нямат много общо с контекста на оригиналните публикации, или са зареждали идентично съдържание в множество социални мрежи на множество езици.
„Тези операции са наистина мащабни и са много упорити. По-специално китайската операция работеше в повече от 50 различни интернет платформи и се опитваше да разпространи съдържание навсякъде, където може в интернет“, коментира още Нимо.