Компанията майка на Facebook Meta Platforms Inc. отчете в сряда първото увеличение на продажбите си от близо година насам благодарение на продължаващото подобряване на рекламния бизнес, тъй като концернът продължава да намалява разходите си по време на наречената от главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг „година на ефективността".
Зукърбърг отдаде част от тези печалби на Reels, продукта на компанията за кратки видеоклипове. Той заяви, че Reels увеличава общата ангажираност на приложенията и че компанията вярва, че печели дял на пазара на кратки видеоклипове.
„Когато започнахме да работим по нея миналата година, бизнесът ни не се представяше толкова добре, колкото ми се искаше. Но сега все повече вършим тази работа от позиция на сила", каза Зукърбърг в сряда в разговор с анализатори.
Компанията отчете приходи в размер на 28,6 млрд. долара, което е с 3% повече от предходната година и надминава очакванията за близо 27,7 млрд. долар на анализатори, анкетирани от FactSet. Това прекъсна поредица от три тримесечия, в които приходите на Meta намаляваха спрямо предходната година - единственият случай, в който това се е случвало, откакто компанията стана публична през 2012 г. Акциите поскъпнаха с повече от 12% в следборсовата търговия, тъй като компанията прогнозира, че приходите за второто тримесечие могат да достигнат до 32 млрд. долара.
Трудният икономически климат, нарастващият брой регулации, ограничаващи персонализираните реклами, и последиците от промените в проследяването на реклами, въведени от Apple Inc. през 2021 г., натежаха върху пазара на цифрови реклами. Meta се сблъсква с нарастващата конкуренция от страна на TikTok, която през февруари достигна 150 милиона месечни потребители в САЩ.
Увеличението от 3% е подобрение спрямо спада от 4,5% на приходите, който компанията отчете през последното тримесечие на 2022 г., което показва, че големите инвестиции на Meta в инструментите за изкуствен интелект за подобряване на системите за таргетиране на реклами дават резултат.
Тези усилия в областта на изкуствения интелект, както и преминаването към форми на реклама, които са по-малко зависими от събирането на потребителски данни от платформите, са от съществено значение за плановете на компанията да се възстанови. Meta е постигнала напредък в преодоляването на промяната в защитата на личните данни на Apple, която бе ограничила капацитета на Meta да събира информация за действията на своите потребители извън стените на платформите си, съобщи Wall Street Journal през януари. Meta се върна към растежа. Графика: Bloomberg
Зукърбърг заяви, че очаква така нареченият генеративен изкуствен интелект да окаже влияние върху всяко едно от приложенията и услугите на Meta. Той изказа теорията, че технологията може да помогне на маркетолозите по-лесно да създават реклами за услугите на Meta, да захранва чатботове за бизнеса в Messenger и WhatsApp и да помогне на потребителите на метавселената по-лесно да създават аватари и виртуални светове.
Той също така заяви, че очаква Meta да възприеме по-отворен подход към генеративния изкуствен интелект, отколкото компании като Alphabet Inc., Microsoft Corp. и Amazon.com Inc. поради различните им бизнес модели.
„Ние не продаваме услуга за изчисления в облак, при която се опитваме да запазим собствеността върху различните софтуерни инфраструктури, които изграждаме", каза Зукърбърг. „За нас е много по-добре, ако индустрията стандартизира основните инструменти, които използваме, и следователно можем да се възползваме от подобренията, които другите правят“.
Компанията заяви, че нейният оперативен марж би бил с четири процентни пункта по-висок, ако не бяха разходите за преструктуриране, които Meta предприе във връзка с трите кръга съкращения, които обяви през март. Очаква се тези съкращения, които ще приключат през май, да доведат до освобождаването на 10 000 служители и се случват, след като през ноември Meta освободи 11 000 служители.
Семейството приложения на Meta, което включва Facebook, Instagram и WhatsApp, понесе разходи за преструктуриране в размер на 934 млн. долара за първото тримесечие. Reality Labs, подразделението, натоварено с изграждането на хардуера и софтуера, които са в основата на амбициите на Meta да изгради платформа в метавселената, понесе разходи в размер на 210 млн. долара.
През 2021 г. Зукърбърг преименува компанията, която тогава се наричаше Facebook, за да отрази фокуса върху т.нар. метавселена - по-поглъщаща версия на интернет, където според него потребителите ще работят и ще се забавляват.
Reality Labs отчете приходи от 339 млн. долара за тримесечието, което представлява спад от 51% в сравнение с предходната година. Подразделението, което произвежда очилата за виртуална реалност Quest, отчита оперативна загуба в размер на 4 млрд.
„Изграждането на Метавселената е дългосрочен проект, но основанията за него остават същите и ние оставаме ангажирани с него", каза Зукърбърг.
Във встъпителното си изявление за разговора с анализаторите Зукърбърг отдели шест минути за обсъждане на работата на компанията в областта на изкуствения интелект и 90 секунди за метавселената.
2,04 млрд. |
са дневно активните потребители на Facebook |
И двете усилия са скъпи. ИИ включва изграждане на центрове за данни на Meta, където мощни машини обработват и съхраняват информация за нейните мрежи и продукти. Но Meta посочи, че няма да ѝ се наложи да харчи много повече за това. „Вече не изоставаме в изграждането на нашия изкуствен интелект", каза Зукърбърг. „А напротив, сега имаме капацитета да вършим водеща работа в това пространство в голям мащаб".
Капиталовите разходи през първото тримесечие са нараснали до 7,09 млрд. долара в сравнение с 5,55 млрд. долара през същия период на миналата година. Meta отчете нетна печалба в размер на 5,7 млрд. долара, или 2,20 долара на акция, което е повече от средната оценка от 2,01 долара на акция.
Компанията заяви, че очаква разходите ѝ за 2023 г. да бъдат между 86 и 90 млрд. долара, което е по-малко от предишната ѝ прогноза за 89-95 млрд. долара.
Meta разкри още, че средната цена на рекламата ѝ е спаднала със 17% на годишна база. През същото тримесечие на миналата година средната цена на реклама е намаляла с 8%. Зукърбърг залага много на метавселената. Снимка: EPA/META HANDOUT
Акциите на Meta се обезцениха с около две трети през 2022 г., заличавайки пазарна стойност от над 600 млрд. долара. През миналата година компанията предупреди, че само промените в политиката на Apple ще доведат до 10 млрд. долара загубени продажби. След повишаването на ефективността акциите се възстановиха тази година, като стойността им нарасна с повече от 70% до затварянето на борсата във вторник.
Компанията отчете и нетна печалба от 5,7 млрд. долара за първото тримесечие. Това представлява спад от около 24% спрямо предходната година, но е повече от 4,7 млрд. долара през тримесечието от октомври до декември.
Meta съобщи също така, че дневната активна потребителска база на Facebook е продължила да расте и се е увеличила до 2,04 млрд. потребители, в сравнение с 2 млрд. преди три месеца.