Компанията майка на Facebook Meta Platforms Inc. отчете подобряване на условията в основния си бизнес и заяви, че ще изкупи обратно акции на стойност 40 млрд. долара - обрат, посрещнат радушно от инвеститорите след години на предизвикателства, породени от конкуренцията и ограниченията заради защитата на личните данни, пише Тhe Wall Street Journal.
Акциите на Meta поскъпнаха с 19% в следборсовата търговия, тъй като компанията посочи първите признаци на подобрение, включително намалена оценка за разходите през 2023 г. и прогноза, че приходите през първото тримесечие могат да достигнат 28,5 млрд. долара. Това би надвишило продажбите на компанията през първото тримесечие на 2021 г., точно преди Apple Inc. да въведе мерки за защита на личните данни, които свиха приходите, като отрязаха достъпа на компанията до данни. През миналата година Meta започна да съкращава служители, след като главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг заяви, че компанията наема твърде агресивно.
Сега Зукърбърг заяви, че компанията се е фокусирала върху това да стане по-ефективна, като премахне слоеве от средния мениджмънт. Meta също така „ще бъде по-активна по отношение на съкращаването на проекти, които не се изпълняват или вече не са толкова важни", каза той в разговор с анализатори.
Компанията е започнала да вижда път към възстановяване, след като е използвала инструменти на изкуствения интелект за подобряване на рекламното таргетиране и е подобрила ангажираността на потребителите със своя продукт за кратки видеоклипове - Reels, съобщи едва през миналата седмица The Wall Street Journal, позовавайки се на интервюта и вътрешни документи.
В сряда Meta отчете тримесечни приходи в размер на 32,2 млрд. долара, или спад от 4,5% в сравнение с предходната година и трето поредно тримесечие на спад на продажбите. Все пак данните за приходите надминаха прогнозите на Wall Street.
Засилената конкуренция от страна на TikTok, тежкият икономически климат и последиците от промените в проследяването на реклами, въведени от Apple през 2021 г., натежаха на пазара на дигитална реклама, като влошиха резултатите на Meta и други компании от сектора. Във вторник Snap Inc. прогнозира спад на продажбите с до 10% за текущото тримесечие.
Сюзън Ли, финансов директор на Meta, заяви, че компанията продължава да постига напредък в смекчаването на въздействието на промените в защитата на личните данни на Apple с помощта на нови инструменти. „Виждаме, че тези инструменти се възприемат активно", каза тя.
Акциите на Meta се възстановиха донякъде през тази година, като добавиха около 27% към стойността си до края на търговията в сряда. През миналата година компанията предупреди, че само промените в политиката на Apple ще доведат до загуба на приходи за 10 млрд. долара през 2022 г.
Meta отчете нетна печалба от 4,7 млрд. долара за четвъртото тримесечие, докато анализаторите, анкетирани от FactSet, очакваха 6 млрд. долара. Последното число представлява 55% спад спрямо предходната година, но е по-високо от това за трите месеца до септември. Това прекъсна поредица от три тримесечия, през които печалбата на Meta се понижаваше спрямо предходното тримесечие - спад, който компанията не е преживявала от десетилетие.
Компанията заяви, че очаква разходите ѝ за 2023 г. да бъдат между 89 и 95 млрд. долара, което е по-малко от предишната ѝ прогноза за разходи между 94 и 100 млрд. долара.
Meta заяви, че средната цена на рекламата ѝ е спаднала с 22% на годишна база. През същото тримесечие на миналата година средната цена на реклама се бе увеличила с 6%.
А Ли призна, че слабото рекламно търсене, дължащо се на несигурната макроикономическа обстановка, е допринесло за спада на приходите през четвъртото тримесечие.
За да се пребори с TikTok и да компенсира загубата на приходи, причинена от промените на Apple, Meta инвестира значителни средства в инструменти за изкуствен интелект, които имат за цел да подобрят системите ѝ за насочване на реклами и да правят по-добри препоръки за потребителите на функцията за кратки видеоклипове Reels.
Стремежът на компанията да подобри технологията си за изкуствен интелект започна да дава резултати. По време на вътрешнофирмен разговор през октомври Зукърбърг и главният маркетинг директор и вицепрезидентът на компанията по анализите Алекс Шулц отдадоха дължимото на подобренията в алгоритмите на Facebook и изчислителните системи, на които те работят, за 20% увеличение на времето, прекарано в потребление на Reels.
Усилията на Meta да съживи бизнеса си са придружени от един коз: масивната потребителска база на Facebook. През последното тримесечие броят на ежедневно активните потребители на Facebook достигна 2 милиарда в сравнение с 1,98 милиарда преди три месеца.
Дневно активните потребители на Facebook в САЩ и Канада, които през последните две тримесечия бяха 197 милиона, нараснаха до 199 милиона. Дневните потребители на компанията в Европа се увеличиха до 304 млн. от 303 млн. през предходните две тримесечия.
„Напредъкът, който постигаме с нашия двигател за изкуствен интелект и Reels, са основните фактори за това", каза Зукърбърг в изявление в сряда.
През 2021 г. Зукърбърг преименува компанията, за да отрази фокуса върху т.нар. метавселена - по-поглъщаща версия на интернет, където според него потребителите ще работят и ще се забавляват. Reality Labs на Meta, подразделението, натоварено с изграждането на хардуера и софтуера, които са в основата на тези усилия, отчита приходи от 727 млн. долара за тримесечието, което представлява спад от 17,1% в сравнение с предходната година. Подразделението, което произвежда очилата за виртуална реалност Quest на Meta, отчита оперативна загуба от 4,3 млрд. долара.
Horizon Worlds, водещото предложение на компанията за метавселената за потребителите, не успя да отговори на вътрешните очаквания за резултатите, става ясно от вътрешни документи от октомври, получени от WSJ. Първоначално компанията си беше поставила за цел да достигне 500 000 активни месечни потребители на услугата до края на 2022 г., но през октомври броят им е бил по-малко от 200 000, показват документите.
В сряда компанията не предостави нови данни за потребителите на Horizon Worlds.
Meta, която се разраства отчасти чрез придобивания, е сред технологичните компании, които се оказват под прицела на регулаторните органи, стремящи се да ограничат обхвата им. Тази седмица компанията спечели юридическа схватка, когато федерален съдия отказа да спре придобиването на стартъпа за виртуална реалност Within Unlimited, с което постави на изпитание антитръстовите решения на Федералната търговска комисия, искащи да блокират сделката.