Главният изпълнителен директор на Meta Platforms Марк Зукърбърг заяви, че компанията ще съкрати над 11 хил. работни места в първия голям кръг съкращения в историята на гиганта в социалните медии, предава Bloomberg.
Съкращенията, равняващи се на около 13% от работната сила, бяха разкрити в сряда в изявление. Компанията ще удължи и замразяването на наемане на нови хора през първото тримесечие.
„Искам да поема отговорност за тези решения и за това как стигнахме дотук“, казва Зукурбърг в изявлението, което е изпратено до служителите на Meta и е публикувано на сайта на компанията. „Знам, че е трудно за всички и особено много съжалявам за засегнатите“, посочи той.
Компанията заяви, че макар че съкращенията ще се случат в цялата компания, екипът за набиране на персонал ще бъде непропорционално засегнат и бизнес екипите му ще бъдат преструктурирани „по-съществено“. Meta също така ще свие дейността си в сферата на недвижимите имоти, ще преразгледа разходите си за инфраструктура и ще прехвърли някои служители към работа на споделено бюро, като през следващите месеци се очакват още съобщения за намаляване на разходите.
Meta, чиито акции се сринаха със 71% тази година, предприема стъпки, за да съкрати разходите след няколко тримесечия на разочароваща печалба и спад на приходите. Съкращенията, които са най-драстичните за компанията от основаването на Facebook през 2004 г., отразява рязкото забавяне на пазара на дигитална реклама, икономиката, която е на ръба на рецесията, и многомилиардната инвестиция на Зукърбърг в спекулативния тласък във виртуалната реалност, наречен метавселена.
Акциите поскъпнаха с около 3,5% в предпазарната търговия в сряда.
Зукърбърг казва в изявлението, че е очаквал, че скокът на електронната търговия и онлайн трафика от началото на блокадите заради Covid-19 ще бъде част от постоянно ускорение. „Но макроикономическият спад, повишената конкуренция и загубата на реклами доведоха до много по-голям спад на приходите ни очакваното. Този път сгреших“.
Meta се присъединява към няколко технологични компании, които обявиха съкращения през последните седмици или заявиха, че планират да спрат наемането на хора. Производителят на корпоративен софтуер Salesforce заяви във вторник, че е съкратил стотици служители от екипите за продажби, а Apple, Amazon.com и Alphabet съобщиха, че са забавили или сложили на пауза наемането. Snap – компанията майка на конкурентното приложение Snapchat, също намалява персонала, заявявайки през август, че ще елиминира 20% от работната си сила.
В особено хаотичен кръг от съкращения Twitter миналата седмица сви наполовина работната си сила, като много служители разбраха, че са изгубили работата си, когато изведнъж се оказаха без достъп до Slack или служебния си мейл.
В Meta служителите ще продължат да имат достъп до имейлите си, за да могат да се сбогуват с колегите си, макар че са били отрязани от по-чувствителните корпоративни системи, заяви Зукърбърг. Американските служители, които са били съкратени, ще получат обезщетение от 16 седмици от основната си заплата, плюс две седмици за всяка година, през която са работили за компанията. Meta предлага и шест месеца медицинско осигуряване, както и кариерни услуги и имиграционна подкрепа. Пакетите ще бъдат подобни извън САЩ, като се спазват местните трудови закони, се казва още в прессъобщението.
Дори със съкращенията Meta продължава да очаква, че загубите на подразделението Reality Labs, където се намират инвестициите в метавселената, ще се разраснат „значително“ на годишна база през 2023 г., заяви компанията в отделни регулаторни документи от сряда.
Зукърбърг иска от инвеститорите търпение, докато налива милиарди във визията си за следващата голяма компютърна платформа след мобилните телефони: метавселената – колекция от дигитални светове, достъп до които се случва чрез очила за виртуална и добавена реалност. Усилието изисква огромни инвестиции в хардуер и проучвания, които може да не се отплатят скоро.
В същото време растежът на Facebook е в застой. Компанията се опитва да го ускори и продължава да добавя потребители към приложението за споделяне на снимки Instagram, експериментирайки с алгоритъм, който е по-силно фокусиран на интересите, и с краткосрочни видеа, наречени Reels.
Сега Зукърбърг ще трябва да осъществи огромния си корпоративен преход с доста по-малко хора.