През по-голямата част от корпоративната си история Twitter Inc. се затрудяваше да реализира печалба. Ако обаче Илон Мъск завърши придобиването на социалната медийна платформа за 44 млрд. долара, още един фактор ще затрудни това: парите, които е взел назаем, за да финансира сделката, пише в свой анализ The Wall Street Journal.
Като част от сделката Twitter трябва да увеличи дълга си с около 13 млрд. долара. Анализаторите изчисляват, въз основа на условията, изложени по-рано в свързаните със сделката документи, че Twitter ще трябва да плаща годишни лихвени плащания в размер на повече от 1 млрд. долара в сравнение с около 51 млн. долара през 2021 г. През последните пет години Twitter отчита средна годишна печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация от около 700 млн. долара.
Това лихвено бреме означава, че Twitter ще трябва да намери начини да постигне ръст на приходите и да разшири маржовете на печалбата, казва Джордан Чалфин, старши анализатор в компанията за кредитни проучвания CreditSights. „Вероятно ще изгорят значително количество пари в брой", каза той.
Тъй като се очаква част от дълга за изкупуване да бъде с плаващ лихвен процент, Twitter може да плати повече, твърдят анализатори. Федералният резерв повиши лихвените проценти през тази година и се очаква да го направи отново през ноември.
Междувременно по-широката бизнес среда стана по-предизвикателна, особено за компаниите от сектора на социалните медии - поради насрещния вятър в сектора на цифровата реклама. Акциите на Snap Inc. се сринаха рязко в петък, след като компанията отчете по-бавен ръст на продажбите.
Тези фактори биха могли да помогнат да се обясни защо Мъск, който планира да свали компанията от борсата с придобиването, заяви, че е загрижен за това, че разходите надвишават приходите в Twitter. На фона на тази несигурност служителите от месеци се чудят колко големи ще са потенциалните съкращения на работни места. Twitter и Мъск не са пожелали да коментират темата пред медията.
Въпреки че конкретните планове на Мъск за Twitter остават неясни, той посочи, че ще направи редица промени, включително ще ограничи модерирането на съдържанието и ще се откаже от силната зависимост на Twitter от рекламата. През второто тримесечие рекламата представляваше повече от 90% от приходите на Twitter.
Милиардерът предприемач и преди е преодолявал големи трудности, като превърна Tesla Inc. в най-ценната автомобилна компания в света, а Space Exploration Technologies Corp., по-известна като SpaceX, в най-натоварената компания за изстрелване на ракети в света. Няколко анализатори заявиха, че очакват в крайна сметка Мъск да подобри бизнес перспективите на Twitter, въпреки че очакват труден преход, който може да отнеме години.
„Съществува реална възможност, като се има предвид това доста голямо лихвено бреме, те да се нуждаят от допълнителен капитал през следващите около две години", каза Чалфин.
Редица други технологични компании наскоро съкратиха работни места или забавиха наемането на служители поради опасения за икономиката. Ако Мъск завърши поглъщането, „няма да се изненадам, ако има по-голям фокус върху ефективността", казва Рохит Кулкарни, анализатор в MKM Partners.
Повишаването на възможността за съкращения може да има самореализиращ се ефект, добавя Кулкарни. „Това може да доведе до повече органични промени и да ги спаси от плащането на големи суми на служителите за обезщетения", каза той.
По-рано тази година Twitter заяви, че търси начини за намаляване на разходите поради икономическата несигурност, като добави, че през второто тримесечие значително е забавил наемането на служители. Според FactSet Twitter е отчитал загуба през осем от последните си 10 фискални години.
През юни Мъск е казал на служителите, че според него разходите „не са в добра ситуация" в Twitter, твърдят хора, които са гледали виртуалната среща. Той не е изключил съкращения, като е добавил, че всеки, който има значителен принос, не трябва да се притеснява за работното си място.
Адвокатите на Мъск също са намеквали за потенциални съкращения, като са написали в съдебно заявление, че икономическата несигурност може „потенциално да наложи намаляване на броя на служителите с цел контрол над разходите".
В началото на тази година Twitter имаше повече от 7500 служители. През април, когато Мъск заговори за закупуване на Twitter, предприемачът и поддръжник на Мъск Джейсън Калаканис предложи да се намали броят на служителите на Twitter до около 3000 души, става ясно от разменени между двамата съобщения, разсекретени по време на съдебното дело между милиардера и компанията. Съдия от Делауеър спря делото по-рано този месец, след като Мъск отново промени позицията си и заяви, че възнамерява да продължи сделката на първоначалната ѝ цена.
Персонал от 3000 души би представлявал най-ниската бройка на служители в компанията от 2013 г. насам - годината, в която Twitter стана публична, когато платформата имаше около 2700 служители, а приходите ѝ бяха около 13% от миналогодишното ниво. От този момент нататък броят на служителите на Twitter варираше между приблизително 3000 и 4000 в продължение на няколко години, докато през 2019 г. започна да се покачва. Twitter заяви, че увеличението през последните години е било насочено към инвестиции в инженерството, продуктите, дизайна и научните изследвания.
През август Snap заяви, че ще намали броя на служителите си с една пета от 6400 души след забавяне на бизнеса си.
Не е необичайно нов собственик да търси начини за намаляване на разходите и да прави други промени след изкупуване с ливъридж, казва Стивън Хънтър, главен изпълнителен директор на 9fin, компания за данни и проучвания в областта на финансирането с ливъридж (взет назаем капитал, б. ред.).
„Ако имате голям дълг в бизнеса си, това поглъща паричните ви потоци и приходите ви", каза той. „Това са по-малко пари, които можете да инвестирате в бизнеса“.