Американската технологична компания Snap Inc. отбеляза по-нататъшно забавяне на ръста на продажбите и сигнализира, че пазарът на дигитална реклама може да остане слаб за известно време, което доведе до рязко понижение на акциите на компанията в края на седмицата.
В писмо до инвеститорите в четвъртък Snap заяви, че работи с предположението, че през това тримесечие няма да има ръст на приходите спрямо предходната година, въпреки че досега е отчела около 9% повишение за периода. Анализаторите, анкетирани от FactSet, очакваха почти 7% ръст за четвъртото тримесечие.
Книжата на Snap се сринаха с 26% в началото на търговията в петък. Спадът засегна и други акции на социални медии, като книжата на компанията майка на Facebook Meta Platforms поевтиняха с 1,16%. В крайна сметка до края на сесията в петък сривът бе от 28,08% до 7,76 долара за акция, пише The Wall Street Journal.
Компанията майка на приложението Snapchat е сред няколкото компании за социални медии, които се затрудняват да отговорят на предизвикателствата на спадащия рекламен пазар и промените в политиката за поверителност, въведени от Apple Inc. миналата година, които затрудняват насочването на рекламите и проследяването на ефективността им.
„Очакваме, че оперативната среда ще продължи да бъде предизвикателна през следващите месеци", заяви Snap в документите, придружаващи обявяването на резултатите си за третото тримесечие в четвъртък.
Snap заяви, че през последното тримесечие е реализирала приходи на стойност 1,13 млрд. долара, или с 6% повече от предходната година. Това е най-бавният темп на растеж, откакто Snap стана публична компания, и е под 8%, които Snap заяви през август. Данните за приходите не отговориха на очакванията на Wall Street, въпреки че загубата за периода от 360 млн. долара е по-малка от очакванията на анализаторите, анкетирани от FactSet.
Компанията, която загуби повече от 85% от стойността си през последната година, не публикува подробни финансови прогнози за текущото тримесечие, позовавайки се на несигурността на пазара.
Snap дава началото на сезона на тримесечните резултати на компаниите, зависими от цифровата реклама, които се борят с пазарните сътресения повече от година. Нарастващата инфлация, опасенията за рецесия и войната в Украйна натежаха върху разходите за цифрова реклама тази година, както и промените в защитата на личните данни на Apple.
Най-големите играчи в индустрията - Meta Platforms и компанията майка на Google Alphabet Inc., отчитат резултатите си през тази седмица. Очаква се Meta да отчете нов спад на приходите след първото подобно отстъпление през предходното тримесечие.
През последните седмици се засилиха опасенията за отслабване на икономиката. Основателят на Amazon.com Inc. Джеф Безос заяви в Twitter във вторник, че „вероятностите в тази икономика ни казват да се готвим за трудности". Неотдавнашно проучване на The Wall Street Journal сред икономисти също показа, че те очакват САЩ да навлязат в рецесия през следващите 12 месеца.
„Нашите рекламни партньори в много индустрии намаляват маркетинговите си бюджети", заявиха от Snap в четвъртък, като обясниха това с усилията на клиентите да компенсират други проблеми, свързани с разходите.
Компаниите за социални медии се борят и с ожесточената конкуренция за реклами, особено от страна на TikTok. ByteDance Ltd., компанията майка на TikTok, е инвестирала значителни средства, за да стимулира приложението за кратки видеоклипове. През миналата година ByteDance генерира приходи от близо 62 млрд. долара, а през първите три месеца на тази година - над 18 млрд. долара.
„Основна причина за затрудненията на Snap е пряката конкуренция от страна на TikTok по отношение на потребителите и използването и на рекламодателите и рекламата. И докато Snap изглежда е отново на колене, TikTok инвестира и се развива агресивно", казва Скот Кеслер, анализатор в изследователската компания Third Bridge Group Ltd.
Спадът в рекламата накара през август Snap да обяви мащабно затягане на коланите. Компанията заяви, че ще съкрати 20% от персонала си и ще прекрати няколко проекта, които не са основни за дейността ѝ като компания, която се самоопределя като компания за камери. Целта на мерките е да се спестят 500 млн. долара годишни разходи, заяви тогава Snap. Тя също така поясни, че главният ѝ бизнес директор и друг ръководител на рекламната компания напускат, за да заемат позиции в Netflix Inc.
Главният изпълнителен директор на Snap Ивън Шпигел заяви, че на компанията може да ѝ предстои още преструктуриране. „Със сигурност не сме приключили с този процес, защото виждаме още възможности за рационализиране и подобряване на начина, по който обслужваме нашите рекламни партньори", каза той пред анализатори.
Компанията нае двама мениджъри от Alphabet, за да ѝ помогнат да се справи с проблемите, породени от промените в Apple, и предприе стъпки за намаляване на зависимостта си от пазара на дигитални реклами. През лятото тя въведе абонамент за 3,99 долара на месец, наречен Snapchat+, който дава на потребителите достъп до ексклузивни функции. Snap заяви, че през третото тримесечие е надхвърлила 1,5 млн. абонати.
Компанията също така заяви, че през това тримесечие ще разшири рекламните тестове в рамките на Spotlight, конкурента на TikTok.