След почти осем месеца войната в Украйна е на кантар. Украинската контраофанзива продължава да напредва, а руските сили все още притискат от други страни.
Но в интернет нещата са доста едностранчиви, пише ВВС.
„Това е нация на меметата“, казва Олена, предприемач от Киев, която управлява екипи от доброволци в социалните медии. „Ако беше война на мемета, щяхме да печелим“.
Олена не е истинското ѝ име. Заради чувствителния характер на работата, която тя и екипът ѝ изпълняват от името на украинското министерство на отбраната, тя поисква анонимност.
Екипите ѝ работят денонощно, реагирайки в рамките на часове на новини от страната, създавайки убедителни видеоклипове, често с музика, за публиката на министерството у дома и в чужбина.
Точно както президентът на Украйна Володимир Зеленски приспособява речите си за чуждестранните парламенти, за да вземе предвид местната история, култура и чувствителност, така и международният екип на Олена от пет души насочва своите послания.
Видео от юни, с което се изразява благодарност към Великобритания за военната ѝ помощ, включва музиката на Хустав Холст и The Clash, с проблясъци от Шекспир, Дейвид Боуи, Люис Хамилтън и монтаж на доставени от Лондон противотанкови оръжия в действие.
Наскоро пък решението на френския президент Емаюнел Макрон да достави самоходни оръжия Caesar бе приветствано с видео, което казва: „Романтичните жестове приемат всякакви форми“.
Снимки на червени рози, шоколади, силуета на Париж, последвани от оръжията в действия, бяха показани – може би неизбежно – под музиката на Je T'aime Moi Non Plus от Серж Генсбур и Джейн Бъркин.
Sophie Marceau… Isabelle Adjani… Brigitte Bardot…
Emmanuel Macron! … and CAESARs!
— Defense of Ukraine (@DefenceU) October 12, 2022
??❤️?? pic.twitter.com/JQDmAO6cjH
Олена казва, че едно от любимите ѝ „благодарствени“ видеа е било за Швеция и инвестицията ѝ в Украйна: ракетни установки Carl Gustav за 20 хил. долара, способни да поразят руските танкове Т-90, струващи 4,5 млн. долара.
Мелодията към видеото? Money, Money, Money на Abba, разбира се.
Благодарение на усилията на екипа профилът на министерство на отбраната в Twitter в момента има 1,5 млн. последователи от цял свят. Някои от видеата са били гледани над 1 млн. пъти.
Най-успешното им видео, представено през август след няколко мистериозни атаки срещу руски цели в анексирания Крим, е събрало 2,2 млн. гледания. То осмива руснаците, че ходят на почивка на полуострова под звуците на песента на Bananarama Cruel Summer.
“Основната идея е да разговаряме с международната публика и да покажем, че Украйна наистина може да спечели“, казва тя. „Защото никой не иска да инвестира в губещи“.
Друг от екипите на Олена обаче извършва по-подривна дейност, предназначена да подчертае руските загуби и да деморализира нашествениците в Украйна.
Руската аудитория като цел
При множество видеа, показващи неуспехите на руската армия в социалните медии, екипът не изпитва недостиг на материал. Те обаче учат чрез проба и грешка какво работи и какво не работи.
„Започнахме да показваме телата на мъртви руснаци“, казва Олена. „И тогава осъзнахме, че това всъщност не работи. Само ги обединява срещу нас“.
Тогава екипът се опитва да се обърне към съвестта на руските войници, показвайки образи на убити украински граждани. Отново това сякаш не намира отзвук.
„Осъзнахме, че те всъщност се гордеят с това. Изобщо не го осъждат“, казва тя. „Осъзнахме, че трябва да направим това по много по-изтънчен начин“.
Сега доброволците проучват руските социални медии, търсейки начин да докоснат струна и да изследват слабостите в конкретни части на страната.
„Ако го правиш в Саратов, трябва да знаеш какво се случва в Саратов“, казва Олена. „Ако го правиш в Нижни Новгород, трябва да знаеш какво се случва в Нижни Новгород“.
Изключително трудно е да се измери влиянието на тази дейност, но скорошната частична мобилизация на Владимир Путин даде на доброволците много материал, с който да работят.
„Чакаме мобилизацията“, казва Олена. „Знаем, че ще бъде много деморализиращо за тях“.
Най-богатият източник на материал може да бъде открит в платформата за съобщения Telegram. Олена я нарича онзи „див, див Запад“.
Доброволците, осигуряващи материали за министерство на отбраната, са само малка част от огромната, жизнена, яростно патриотична и диво непочтителна общност, реагираща на събитията на място, понякога с удивителна бързина.
Десетки канали в Telegram привличат огромен брой последователи.
Един от тях, наречен Ukrainian Offensive (Украинска офанзива) има 96 485 посетители. Лозунгът му е „борба на гражданската меме фронтова линия в информационната война от 2014 г. насам“.
Той осигурява актуални данни за военните действия, изчерпателно и директно тролене срещу Москва и случайни препубликации на Западните медии.
Подобно на повечето други канали той не се стеснява да показва страданията, включително с кадри на мъртви или умиращи руски войници.
Скорошната експлозия на Керченския мост в Русия, свързващ я с окупирания Крим, предизвика вълна от видеоклипове, вицове и мемета, докато украинската интернет армия празнуваше бурно.
Държавата обаче не се е превърнала в държава на дигитални нинджи за един ден. Осем години война в източния регион Донбас дадоха на хората много време да усъвършенстват уменията си, от противодействие на дезинформацията до разпространяване на хумористично съдържание, предназначено да повдигне морала.
Finally! ?❤️?? No escape!
— meme4Ukraine (@Meme4Ukraine) October 8, 2022
A late B-day present for Putin!#crimeanbridge #Crimea #Ukraine pic.twitter.com/gKorNJEv5T
преди 2 години Вижте сега- нормално е всеки човек да е на страната на една нападната държава, която се отбранява от руския агресор. Освен това- руската нацистка пропаганда не съумя, въпреки ожесточеността си, да представи черното за бяло- и слепите разбраха, че русия нападна Украйна, а не обратното; че никакви нацисти и фашисти няма в Украйна, а че просто русия иска да премахне украинската държавност и изтребва невинното украинско население с цел тоталното му заличаване. Реалността, а не пропагандата,се вижда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар