Компанията майка на TikTok – ByteDance, е записала над трикратно увеличение на оперативната загуба миналата година до над 7 млрд. долара, след като е харчила значително, за да поддържа бързия си растеж, сочи финансов отчет, споделен със служителите. Той дава рядък поглед към внимателно пазените в тайна финанси на гиганта, пише Wall Street Journal.
ByteDance също така е реализирала оперативна печалба за първото тримесечие на 2022 г., сочи показаният отчет, който подсказва, че най-високо оцененият стартъп в света може да постига успех след години на голяма загуба.
Като частна компания, базирана в Пекин, ByteDance пази внимателно финансите си и не разкрива публично резултатите си. Докладът, изпратен до служителите през август, който покрива 2020 и 2021 г., както и първото тримесечие на тази година, дава един от най-детайлните погледи към представянето на гиганта и плановете му за бъдещето.
Докладът показва, че компанията бързо увеличава приходите си, натрупвайки множество пари в брой и други инвестиции, но на нетните ѝ резултати натежават десетки милиарди долари нереализирана загуба от конвертируеми ценни книжа. Нереализирана загуба възниква, когато пазарната стойност на ценните книжа спадне, въпреки че активът не е продаден.
До голяма степен поради начина, по който се осчетоводяват тези ценни книжа, нетната загуба на ByteDance се е увеличила с повече от 87% до 84,9 млрд. долара през 2021 г., показва докладът.
Приходите на ByteDance продължават да се увеличават, като през 2021 г. са скочили с 80% до 61,7 млрд. долара, но същата тенденция се наблюдава и при разходите на компанията, тъй като тя се фокусира върху растежа.
Разходите за продажби на китайската компания за 2021 г. възлизат на 27,4 млрд. долара, което е със 79% повече спрямо предходната година. Сред факторите, компенсиращи бързия ръст на приходите: 146 млрд. долара разходи за развойна дейност, 19,2 млрд. долара разходи за маркетинг и продажби и 75,6 млрд. долара промени в пазарната стойност на набор от конвертируеми ценни книжа.
Оперативната загуба на ByteDance за 2021 г. е достигнала 7,15 млрд. долара, като е нараснала значително спрямо сумата от 2,14 млрд. долара за 2020 г.
Говорителка на компанията е отказала да коментира темата.
Въпреки че TikTok е най-известният продукт на компанията в САЩ, ByteDance стои и зад приложения, използвани от стотици милиони хора в Китай, включително приложението за кратки видеа Douyin и Jinri Toutiao с актуални новини. Докладът, разгледан от Wall Street Journal, не разкрива относителното представяне на отделните подразделения на компанията.
Приходите са достигнали близо 18,3 млрд. долара за първите три месеца на 2022 г., с близо 54% повече спрямо година по-рано. ByteDance показва, че започва да овладява разходите си, като нетната загуба за периода е 4,7 млрд. долара, или с 84% по-малко спрямо 29,1 млрд. долара година по-рано.
Намаляването на нетната загуба за първото тримесечие на тази година отразява промяната в оценката на ByteDance, след като китайските интернет компании бяха засегнати от репресиите на правителството срещу местната технологична индустрия.