Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг заяви в интервю за CNBC в сряда, че метавселената може да бъде значителна част от бизнеса през втората половина на десетилетието.
„Надяваме се да достигнем основно до около един милиард души в метавселената, които да правят бизнес за стотици долари", казва той. Покупките ще бъдат цифрови стоки и цифрово съдържание, като например дрехи за аватара им или различни цифрови стоки за виртуален дом“, добави той.
Сред покупките може да има и украса на виртуална конферентна зала, а също и за комунални услуги, за да може потребителят да бъде по-продуктивен във виртуалната и разширената реалност и в цялата метавселена като цяло, казва той.
Инвеститорите намалиха пазарната капитализация на компанията наполовина тази година, тъй като растежът се забави, а броят на дневно активните потребители намаля за първи път между последните две тримесечия. Зукърбърг все повече насочва компанията към това, което той разглежда като следващо поколение съдържание - виртуален свят, в който хората могат да купуват и продават цифрови стоки за аватари, които могат да общуват помежду си. По-рано този месец борсовият код на компанията се промени от FB, което е реликва от историята ѝ като доставчик на социални медии, на МЕТА.
Но инвестициите на компанията в добавената и виртуалната реалност датират от 2014 г., когато тя плати 2 млрд. долара за производителя на очила Oculus VR. Доставките на джаджите не успяха да надхвърлят доставките на персонални компютри или смартфони. Зукърбърг изрази оптимизъм относно представянето на сегашното поколение Meta Quest 2, чиято цена започва от 299 долара.
„Quest 2 е хит", каза Зукърбърг пред CNBC.
„Наистина съм доволен от начина, по който това се случи. Това надмина очакванията ми. Но все още мисля, че ще отнеме известно време, за да достигне мащаба на няколко стотици милиона или дори милиарда души в метавселената, просто защото нещата отнемат известно време, за да стигнат дотам. Но знаете, че другите услуги, които управляваме, са в малко по-голям мащаб още днес“.
Преживяванията в метавселената могат да бъдат по-поглъщащи от текста, снимките или видеоклиповете, които са широко разпространени във Facebook и Instagram на Meta, и затова това ще бъде голяма тема за Meta през следващото десетилетие, каза Зукърбърг.
Зукърбърг се срещна с водещия на телевизионния канал в метавселената. Съоснователят на Facebook заяви, че подобни преживявания могат да засилят чувството, че сме заедно дори ако хората физически се намират в другия край на страната. Той каза, че е възможно да се установи зрителен контакт, който не е гарантиран при видеоразговорите, и да се използва пространствен звук, който позволява тихи странични разговори.
Технологията „в общи линии допринася за реалистичното усещане за присъствие", каза той.
Предоставянето на това на клиентите през следващите няколко години ще изисква Meta да пусне на пазара набор от хардуер, софтуер и преживявания.
„На този етап ние сме компания, която може да си позволи да направи големи дългосрочни инвестиции в научни изследвания и това е нашият голям фокус", каза той.
Той очаква икономиката около метавселената да бъде огромна.
През първото тримесечие Meta Platforms е имала 3,64 милиарда активни потребители на месечна база, което е с 6% повече на годишна база. WhatsApp достигна 2 млрд. потребители през 2020 г. и това също е област, в която Зукърбърг вижда потенциал за растеж.
„Знаете ли, нашето верую с течение на времето беше да изграждаме услуги, да се опитваме да обслужваме възможно най-много хора, да предоставим услугите си на един, два, три милиарда души, а след това основно да мащабираме монетизацията", каза Зукърбърг. „И ние направихме това с Facebook и Instagram. WhatsApp наистина ще бъде следващата глава, като бизнес съобщенията и търговията ще бъдат голямо нещо там“.
Изкуственият интелект прави препоръки, подобно на TikTok
В допълнение към разходите си за метапространството Meta инвестира сериозно в разработването на изкуствен интелект, който може да подпомогне рекламата - източник на около 97% от приходите - и съществуващите приложения на компанията, каза Зукърбърг.
„По принцип преминаваме от това, че по-голямата част от съдържанието, което виждате във Facebook и Instagram, идва от страниците на вашите приятели или последователи, към това, че с течение на времето все повече и повече от това съдържание идва само от препоръките на изкуствения интелект", каза Зукърбърг. „И тъй като препоръките на изкуствения интелект стават все по-добри, вие получавате достъп не само до съдържанието на хората, които следвате, но и до цялата вселена от съдържание, която съществува“.
Това е концепция, която TikTok, собственост на китайската компания ByteDance, използва, за да достигне до един милиард активни потребители месечно. Meta се опита да отговори на бързия растеж с въвеждането на функцията Reels на Instagram през 2020 г. Reels съставлява над една пета от времето, което хората прекарват в Instagram, каза Зукърбърг пред анализатори по време на разговора след отчета на Meta за първото тримесечие през април. Сега той очаква подобренията на изкуствения интелект да направят Reels по-привлекателна за потребителите на Instagram.
„Нашата система с изкуствен интелект може да избере въз основа на това, което знае за вас, какво искате да видите", каза той. „Така че, тъй като ставаме все по-добри в това, нашите инженери изпращат подобрения на моделите всяка седмица. Проверяваме нещо и, знаете ли, релевантността се повишава с няколко процента. След това повтаряме и правим това и през следващата седмица. И знаете ли, това е огромна част от онова, върху което винаги съм се фокусирал при управлението на тази компания - да постигнем много бърза скорост, за да можем да продължим да правим бързи подобрения“.
Meta инвестира и в хардуер за изкуствен интелект, наред с други големи технологични компании, като Alphabet и Microsoft.
„Току-що пуснахме онлайн суперклъстера за изследвания в областта на изкуствения интелект, за който вярваме, че ще бъде най-бързият суперкомпютър за ИИ, когато бъде напълно изграден по-късно тази година, така че нашите изследователи да могат да изграждат нови и по-големи модели, за да направят както класирането, така и препоръките в нашите услуги за социални медии и реклами по-добри“.
Компанията ще забави инвестициите си в изкуствения интелект в случай на рецесия, призна още Зукърбърг.
Коментари за напускането на Сандбърг
Зукърбърг отговори и на въпроси, свързани с напускането на Шерил Сандбърг, оперативния директор на компанията. Сандбърг изгради рекламния бизнес на Facebook, което направи възможно първичното публично предлагане през 2012 г. Wall Street Journal съобщи, че тя е напуснала, след като Meta е започнала проверка на използването на ресурсите на компанията от нея за планиране на сватба. Говорител на Meta заяви пред вестника, че вътрешните разследвания на Сандбърг нямат нищо общо с избора ѝ да се оттегли.
„Не мисля, че някое от нещата, за които се съобщава, е допринесло за нейното напускане на компанията", каза Зукърбърг. „Разбира се, трябва да я попитате за това. Но това, което мога да кажа, е, че изпитвам само благодарност за невероятната работа, която тя свърши в компанията. Тя ще остане в нашия борд. Тя е ключов човек. Тя е близък приятел“.