Американският технологичен концерн Meta е изготвил планове за въвеждане на виртуални монети, токени и услуги за кредитиране в своите приложения, тъй като компанията майка на Facebook продължава да преследва финансовите си амбиции въпреки провала на проекта за пускане на криптовалута, пише в свой ексклузивен материал The Financial Times.
Ръководената от главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг компания търси алтернативни източници на приходи и нови функции, които могат да привлекат и задържат потребителите, тъй като популярността на основните ѝ продукти за социални мрежи като Facebook и Instagram спада - тенденция, която застрашава нейния бизнес модел, базиран на реклами, възлизащ на 118 млрд. долара годишно.
Финансовото звено на Facebook, Meta Financial Technologies, проучва възможността за създаване на виртуална валута за метавселената, която служителите вътрешно са нарекли "Zuck Bucks", твърдят няколко източника, запознати с усилията.
Малко вероятно е това да бъде криптовалута, базирана на блокчейн, казват някои от източниците. Вместо това Meta клони към въвеждане на токени в приложенията, които ще бъдат централно контролирани от компанията, подобно на тези, използвани в приложенията за игри, като например валутата Robux в популярната детска игра Roblox.
Според служебни бележки на компанията и хора, близки до плановете, Meta разглежда и създаването на така наречените „социални токени" или „токени за репутация", които биха могли да се издават като награди за значим принос в групите във Facebook например. Друго усилие е да се създадат „монети на създателите", които биха могли да се свързват с определени влиятелни личности в нейното приложение за споделяне на снимки Instagram.
Meta проучва и по-традиционни финансови услуги, като се фокусира върху подпомагане предоставянето на заеми за малкия бизнес при атрактивни лихвени проценти, посочват няколко души, запознати с инициативата. Въпреки че нищо не е планирано веднага, компанията вече е провела разговори с потенциални партньори за отпускане на заеми, казва един от източниците.
Повечето от усилията са в ранен етап на обсъждане и могат да се променят или да отпаднат, въпреки че плановете на Meta за интегриране на невъзобновяеми токени, или NFT, в нейните приложения са по-развити. Зукърбърг потвърди по-ранни твърдения на Financial Times, че Instagram скоро ще започне да поддържа NFT.
Според една от бележките, споделени вътрешно миналата седмица, Мета планира да стартира пилотен проект за публикуване и споделяне на NFT във Facebook в средата на май. Това ще бъде "бързо последвано" от тестване на функция, която ще позволи членство в групи във Facebook въз основа на собствеността върху NFT, и друга за копаене - термин за създаване - на NFT.
Според друг вътрешен документ в бъдеще NFT може да се монетизират чрез "такси и/или реклами". Facebook е отказала да коментира.
Meta загуби повече от 220 млрд. долара от пазарната си оценка през февруари в деня, в който разкри, че потребителите прекарват все повече време в по-нови конкуренти, като например приложението за кратки видеоклипове TikTok.
Напоследък компанията се стреми да намери други източници на приходи и да поддържа електронна търговия на платформата, като се впуска в проекти за криптовалути и блокчейн технология. Нейните конкуренти в областта на големите технологии, като Google и Apple, бяха по-предпазливи по отношение на навлизането в зараждащото се криптопространство.
Но този стремеж е съпътстван от редица неуспехи и засилващ се регулаторен контрол. По-рано тази година ръководеният от Meta глобален проект за криптовалута Diem беше ликвидиран, а активите му продадени на калифорнийската банка Silvergate, след като американските регулаторни органи отказаха да дадат зелена светлина на пилотния проект поради опасения за паричната стабилност и конкуренцията.
На фона на вътрешното разочарование финансовото подразделение на Meta претърпя нещо, което бивш служител описа като "масово напускане" на персонала през последните шест месеца. Ръководителят на отдела Дейвид Маркъс напусна в края на миналата година заедно с ключови инженери, служители, отговарящи за спазването на правилата, и почти целия правен екип.
Тези, които останаха, проучват как да създадат или поддържат цифрови валути в своята метавселена - изпълнен с аватари виртуален свят, който Зукърбърг се надява, че в крайна сметка ще генерира милиарди долари от търговия с цифрови стоки и услуги.
Двама източника поясняват, че сега служителите се опитват да намерят най-малко регулирания начин за предлагане на цифрова валута, като най-привлекателният вариант се очертава цифров токен, който не се основава на блокчейн.
Това няма да е първият път, в който Facebook въвежда такава валута в своята екосистема. През 2009 г. тя пусна Facebook Credits - виртуална валута, която позволява на потребителите да правят покупки в рамките на приложението, обикновено в игри като FarmVille. По данни на Barclays към момента на първичното публично предлагане през 2012 г. Facebook Credits представляваха 16% от приходите, но през 2013 г. услугата бе закрита, тъй като поддържането ѝ бе твърде скъпо.
В служебна бележка от края на януари новият ръководител на финансовото подразделение на Meta Стефан Касриел пише: „Правим промени в продуктовата си стратегия и пътна карта... за да можем да дадем приоритет на изграждането на метавселената и на това как ще изглеждат плащанията и финансовите услуги в този цифров свят“.
Касриел, който замени Маркъс, когато той напусна компанията в края на 2021 г., заяви, че компанията ще „ускори" инвестициите в улесняване на плащанията в рамките на WhatsApp и Messenger и в „подпомагане на създателите да монетизират дейността си", например чрез NFT.
Той също така сигнализира за плановете да слее портфейла за Facebook Pay - съществуващата система за peer-to-peer плащания, която не използва блокчейн технология - с Novi, портфейла за цифрова валута, който първоначално трябваше да съхранява монетата Diem.
„Портфейлът ще предлага плащания, идентичност и управление на цифрови активи в рамките на [семейството от приложения и Reality Labs, нейното подразделение за виртуална и добавена реалност], а с течение на времето и за други приложения/сайтове", каза той.
И докато някои от усилията на Meta са насочени към цифровите плащания, други усилия са част от по-широките планове за използване на блокчейн технологията за въвеждане на повече "децентрализация" в платформите ѝ на фона на нарастващото вълнение в Силициевата долина около т.нар. движение Web3.
Привържениците на Web3 обикновено се стремят да използват технологията на т. нар. разпределена счетоводна книга, за да позволят на потребителите по-голям контрол и собственост върху техните данни и да попречат на дейността на големите технологични групи, които обикновено печелят от тези данни като част от своите бизнес модели, базирани на реклами.
Но изглежда, че Meta възприема някои идеали на Web3. Според един от документите за планиране тя проучва дали да съхранява данни в блокчейн, как може да предостави на потребителите по-голям контрол върху тяхната цифрова идентичност и дали тяхната идентичност или акаунти могат да бъдат прехвърляни или използвани в други платформи извън приложенията на Meta.
Същевременно плановете ѝ да възнаграждава потребителите за достоверно съдържание със "социални токени" може да позволят на Meta да се оттегли като централен модератор на съдържанието и да даде на Facebook общностите повече власт в самото модериране, става ясно от документа.