Австралийският медиен регулатор ще може да принуждава интернет компаниите да предоставят вътрешни данни за това как са се справяли с дезинформацията - това е най-новата мярка на правителството на страната в отношенията му с големите технологични концерни (Big Tech), предава Ройтерс.
Австралийският орган за комуникации и медии (ACMA) също така ще може да прилага кодекс на интернет индустрията спрямо несътрудничещи платформи, заяви федералното правителство в понеделник, присъединявайки се към правителствата по света, които се стремят да намалят разпространението на вредни лъжи онлайн.
Планираните закони са в отговор на доклад на ACMA, който установи, че четири пети от възрастните австралийци са се сблъсквали с дезинформация за COVID-19, а 76% смятат, че онлайн платформите трябва да направят повече, за да намалят количеството невярно и подвеждащо съдържание, разпространявано онлайн.
Законите в общи линии съвпадат с усилията на Европа за ограничаване на вредното онлайн съдържание, които трябва да влязат в сила до края на 2022 г., въпреки че Европейският съюз заяви, че иска още по-строги мерки за спиране на дезинформацията предвид някои твърдения на руските държавни медии по време на инвазията в Украйна.
Мерките се случват в момент, в който австралийският министър-председател Скот Морисън е изправен пред очакваните напрегнати федерални избори през следващия месец, а водената от него консервативна коалиция на Либералната партия в момента изостава от основната опозиционна Лейбъристка партия в социологическите проучвания.
„Цифровите платформи трябва да поемат отговорност за това, което се намира на техните сайтове, и да предприемат действия, когато се появи вредно или подвеждащо съдържание", заяви в изявление министърът на комуникациите Пол Флетчър.
Австралийците са най-склонни да виждат дезинформация в по-големи услуги като Facebook на Meta Platforms и Twitter Inc, се казва в доклада на ACMA. Лъжливите разкази обикновено започват с „изключително емоционални и ангажиращи публикации в малки онлайн групи за конспирации" и се „засилват от международни влиятелни личности, местни публични фигури и от публикации в медиите", се казва още в доклада.
В него се отбелязва също така, че дезинформацията, която включва умишлено разпространение на невярна информация с цел оказване на влияние върху политиците или насаждане на раздор, продължава да бъде насочена към австралийците. Facebook е премахнала четири кампании за дезинформация в Австралия в периода 2019-2020 г.
Отбелязва се, че конспиративните групи често призовават хората да се присъединят към по-малки платформи с по-свободни политики за модериране, като Telegram. Ако тези платформи отхвърлят установените от индустрията насоки за съдържание, „те могат да представляват по-висок риск за австралийската общност", заяви ACMA.
DIGI, австралийският браншови орган, представляващ Facebook, Google на Alphabet, Twitter и TikTok, заяви, че подкрепя препоръките и отбеляза, че вече е създал система за обработка на жалби за дезинформация.