„Забавно, глупаво и творческо е – изглежда направено точно за тях“, гласи презентация за Snapchat от 2017 г. Възходът на TikTok допълнително увеличи натиска, а основният продукт на Facebook вече не беше основно развлечение за тинейджърите.
„Глобалното присъствие на тинейджъри във Facebook е ниско, а процесът по привличането им изглежда се забавя“, показва документ от март 2021 г. В Съединените щати дневният брой на тинейджърите, използващи Facebook, е спаднал с 19% през последните две години, разкрива друг документ, според който до 2023 г. се очакват още 45% понижение.
Проучване на Pew Research Center от 2020 г. установи, че 30% от 9- до 11-годишните твърдят, че ползват TikTok, 22% - Snapchat, 11% - Instagram, а 6% - Facebook.
Facebook разчита на Instagram да привлича млади потребители с надеждата, че те ще пораснат и ще се насочат към едноименната платформа на гиганта.
Преглед от март 2021 г., направен за главния продуктов директор на Facebook Крис Кокс, установил, че Instagram все още присъства активно на пазара на социални мрежи за тинейджъри в развитите страни. Но изследователите са забелязали, че публикуването от потребителите на Instagram е спаднало значително, а тинейджърите прекарват два до три пъти повече време в TikTok, показва документ.
Безопасността на децата в социалните мрежи е проблем в цялата индустрия. През последните няколко години TikTok и YouTube постигнаха споразумения по съдебни дела, свързани с предполагаемо нарушаване на федералните закони за поверителността, защитаващи децата. А след това обявиха по-строги правила за допълнителна защита на младите потребители. И двете компании също така пуснаха версии на своите продукти, създадени специално за деца.
Правилата на Snapchat изискват потребителите да са на поне 13 години, а компанията заяви, че работи по идентифицирането и спирането на акаунти на по-малките.
Същевременно има рискове децата да се сблъскат със съдържание за възрастни. Разследване на Wall Street Journal по-рано тази година показа, че алгоритъмът на TikTok предлага видеа, съдържащи секс и наркотици на акаунти, регистрирани като детски. През 2019 г. Facebook заяви, че пропуск е позволил на по-малките потребители, ползващи Messenger Kids, да влизат в групови чатове с непознати.
Проблемните отношения с децата се оказаха на преден план по време на събитие на Facebook през юни, когато Instagram инфлуенсърката ДжоДжо Сива заяви по време на сесия с въпроси и отговори, че е активна в платформата от близо десетилетие. В момента Сива е на 18 години.
Сива твърди, че има фенове и последователи под 13-годишна възраст и иска да има възможност да създава съдържание за тях. Тя обяви, че се надява да има продукт, насочен именно към тази аудитория.
„Важното е да се уверим, че децата са в безопасност“, коментира Мосери. „Но както казахте, сега можете да излъжете за възрастта си, така че нашата надежда е да изградим версия, която е проектирана за деца“.