През последните дни Facebook е под все по-голям натиск заради ефекта, който оказва върху младите потребители, и заради усилията си да създава продукти за тях. Вътре в компанията от години екипи от служители създават планове за привличане на деца ненавлезли в тинейджърка възраст, а тези планове отиват отвъд онова, което е публично известно. Създаването им пък е свързано със страха на социалната мрежа, че ще загуби едно ново поколение потребители, което е особено важно за нейното бъдеще, пише Wall Street Journal.
Вътрешни документи на Facebook, разгледани от медията, показват, че компанията е създала екип, който да проучва тази възрастова група. Социалната мрежа е поставила тригодишна цел за създаването на повече продукти за тези потребители и е поръчала изготвянето на стратегически документи за дългосрочните бизнес възможности, които носят въпросните потенциални потребители. В една от презентациите се посочва, че компанията обмисля дали може да има начин да ангажира децата по време на срещи за игра.
„Защо ни пука за децата? Те са ценна, но недостигната публика“, гласи документ от 2020 г.
Facebook не е единствената технологична компания, която се прицелва към децата, и е критикувана за това. Буквално всяка голяма социална мрежа, включително TikTok и YouTube, се е сблъскала с правни или регулаторни проблеми, свързани с начина, по който децата използват продуктите ѝ. Федералният закон за неприкосновеността в САЩ забранява събирането на данни за деца под 13-годишна възраст, а властите критикуват технологичните компании, че не правят повече, за да защитават децата онлайн от проблемно съдържание и зложелатели.
Документите на Facebook показват, че конкуренцията с други компании, в частност Snapchat и TikTok, е мотивиращ фактор зад тази работа.
Подходът на компанията към младите потребители беше обсъден по време на изслушване пред една от подкомисиите към Сената на САЩ, на която бяха коментирани ефектите от Instagram (собственост на Facebook) върху психичното здраве. В призовката за изслушването властите цитираха разследването на Wall Street Journal, публикувано по-рано този месец, от което става ясно, че собствените проучвания на Facebook разкриват, че Instagram може да има негативен ефект върху психичното здраве на тинейджърите, особено на момичетата.
В понеделник ръководителят на Instagram Адам Мосери каза, че компанията ще спре временно разработката на версия на приложението за деца, наричана Instagram Kids. По думите му компанията иска време, в което да обсъди въпроса с родители, експерти и власти, преди да продължи. Освен това Мосери допълва, че по-малките потребители успяват да излъжат платформата за възрастта си и получават достъп до Instagram, след като няма версия на услугата, подходяща за тях.
Сенаторите Ричард Блументал и Марша Блекбърн поискаха да разберат какви проучвания е направила Facebook за промоцията и реламирането на своите продукти сред деца.
През последните пет години Facebook направи „големи залози“, както сама ги нарича, в проектирането на продукти, които да привличат деца в нейните услуги, сочи документ от тази година.