Facebook, който дълго време беше критикуван за това, че не успя да се справи с речта на омразата в Мианмар, заяви, че превратът ескалира риска от офлайн насилие и предишни нарушения на правата на човека са допринесли за забраната на управляващите военни.
Компаниите, които са подложени на критики от страна на световните законодатели и регулаторни органи заради огромното си политическо и икономическо влияние, често зависят от държавните назначения или официални международни признания, за да определят кой да може да ползва техните сайтове.
Те също така помагат да се определи кой може да бъде проверяван, разрешен за официални държавни акаунти или може да получи специално отношение за реч, нарушаваща правилата поради висока стойност на новините и приноса му или защото това е в обществен интерес.
Разликите в позициите на технологичните компании обаче подсказват, че подходът не е еднакъв.
YouTube на Alphabet Inc отказа да коментира дали забранява ползването на услугата от талибаните, но заяви, че услугата за споделяне на видео разчита на правителствата да определят „чужди терористични организации“ (FTO), които да подпомагат прилагането на правилата срещу насилствени престъпни групи.
YouTube се ръководи от списък на Държавния департамент на САЩ за FTO, в който талибаните не фигурират. Вместо това САЩ класифицират талибаните като „специално определени глобални терористи“, което замразява американските активи на хората в черните списъци и забранява на американците да работят с тях.
Нещата допълнително се усложняват от факта, че повечето страни не показват признаци, че ще признаят групата, но позицията на талибаните на световната сцена все още може да се промени, докато те затвърждават контрола над азиатската страна.
„Талибаните са донякъде приет играч на ниво международни отношения“, казва Мохамед Синан Сийеч, изследовател по сигурността в Южна Азия и докторант в Единбургския университет, имайки предвид разговорите, които Китай и САЩ са провели с групата.
„Ако това признание е налице в даден момент, тогава за компания като Twitter или Facebook вземането на субективно решение, че тази група е лоша и няма да ги приемат, създава усложнения“.