Това беше нощта, когато всички веднага видяха колко добре се изплащат квазимонополистите - за себе си, а не за обществото. Човек може да се замае от тримесечните данни на три американски технологични гиганта, но си заслужава да ги разгледаме. Alphabet, например, компанията майка на Google, може да транскрибира азбуката така - A за атака, B за бум, C за кеш: приходи от продажби за 62 млрд. долара, увеличение с 57 процента, печалбата е почти утроена. Всички тези пари - събрани от световните онлайн рекламодатели.
Миксът от потребителския бизнес, състоящ се от Google и видео платформата Youtube, от една страна, и облака за корпоративни клиенти и операционната система Android, от друга, гарантира на групата силен ръст на продажбите.
Приходите през второто тримесечие са се покачили с 57% на валутно неутрална основа до 61,88 млрд. долара, като Google е най-голямата позиция. Това надмина всички оценки на анализаторите, които бяха изчислили средно приходи за 56 милиарда долара. Печалбата се увеличи още повече. От април до юни Alphabet постигна нетна печалба от 18,5 милиарда долара спрямо 6,96 милиарда през предходната година.
Резултатът се насърчава от процъфтяващия бизнес с реклама в търсачката и силни приходи от реклама. Освен това имаше непрекъснат растеж във все още младия облачен бизнес, който нарасна с над 53 на сто до 4,628 млрд, долара. Концернът също така намали оперативната загуба от 1,4 млрд. на 591 млн. долара.
Макар че отправната точка за сравнението е слабото второ тримесечие на пандемичната 2020 г., данните са впечатляващи. В следборсовата сесия книжата поскъпнаха с 3,5%.
Успехът с облака е от особено значение за изпълнителния директор Сундар Пичай и шефа на Google Cloud Томас Куриан. Последният беше преминал от Oracle към Google, за да подобри имиджа на платформата сред бизнес клиентите. Google се разглеждаше като чиста потребителска платформа, която редовно спира услугите, ако те не изглеждат достатъчно печеливши.
Освен това Google страдаше от имиджа си на група, оценяваща всички налични данни за собствени цели – идея, която просто ужасява корпоративни клиенти. Куриан дълго време отърваваше компанията от тези предразсъдъци. Сегашният растеж сега дава на него и неговия главен изпълнителен директор силна подкрепа.
Облачното подразделение на компанията, водено от Куриан, спечели известен пазарен дял, но все още изостава значително от лидерите Amazon Web Services и Microsoft Corp. Приходите от Google Cloud скочиха с 54% до 4,63 млрд. долара, надминавайки очакванията на Wall Street за 4,3 млрд. долара. Поделението намали оперативната си загуба до 591 милиона долара от 1,42 милиарда долара, отчасти подпомогнато от намаляване на разходите за амортизация, след като компанията коригира прогнозния полезен живот на сървърите на четири години от три години.
Видео платформа Youtube е непосредствено зад Disney и Netflix
С успеха на търсачката на Google, Google Cloud, услуги като G-Mail, Docs, Drive или Calendar и лаптопите Chrome, както и браузъра, позиционирането на групата също е все по-подобно на това на Microsoft с комбинацията от доминиращи корпоративни оферти, облак, лаптопи Surface, браузър Bing и потребителски продукти като X-Box, игрални услуги и софтуер за игри.
Друг акцент е видео платформата YouTube. Тя бе закупена от Google през 2006 г. за 1,6 милиарда долара. Сега тя може да струва до 170 милиарда долара като еднолично дружество, според оценките на инвестиционния и стартъп консултант Хауи Ман. Това ще постави дъщерното дружество на Google директно зад браншовите гиганти Disney (326 милиарда долара) и Netflix (229 милиарда долара).
Обемът на рекламата в Youtube нарасна с 83,7 % до 7 млрд. долара и по този начин - по-силно от всяко друго подразделение през отчетното тримесечие. Дори след края на пандемията тази тенденция не изглежда да отслабва. Миналата година Alphabet за първи път в своята история претърпя спад в продажбите. Youtube вече уверява, че бизнесът отново набира скорост.
„YouTube беше най-бързо растящият сегмент през тримесечието и сочи към продължаващата сила на видеорекламата както за всякакви маркетингови цели“, каза Никол Перин, главен анализатор за EMarketer в Insider Intelligence. „Растежът в мрежата на Google беше най-бавният от трите сегмента, но представляваше най-силната свръхпроизводителност в сравнение с нашите очаквания - предполагайки, че цялостният програматик пазар на дисплейна реклама щепродължава да расте силно“.
Според YouTube новосъздаденият продукт „YouTube Shorts“ вече е надхвърлил „15 милиарда гледания по целия свят“. Става дума за видео фрагменти с дължина от само няколко секунди, които през март имаха едва 6,5 милиарда гледания.
Следващата цел на YouTube е ясно дефинирана: Безспорният крал на кратките видеоклипове TikTok. Неговата компания майка, Byte Dance, се оценява на около 180 милиарда долара на неофициалния пазар.
В конферентен разговор след резултатите главният оперативен директор Филип Шиндлер заяви, че търговията на дребно има „далеч“ най-големият принос за скока в рекламата, като секторите на пътуванията, финансовите услуги, медиите и развлеченията също нарастват през тримесечието.
Главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай посочи електронната търговия като основна област на растеж за интернет гиганта. Той задълбочи отношенията на компанията си със Shopify Inc., за да изостри търговските си усилия, докато продължава да преследва Amazon.com Inc. Дъщерното дружество YouTube също се присъедини към тези усилия. Най-голямата видео платформа в света купи индийска компания Simsim по-рано този месец, за да навлезе по-дълбоко във видео търговията.
Плащанията към дистрибуционните партньори на Google, като Apple Inc., се увеличиха с 63% - приблизително със същия темп на растеж като приходите. Компанията добави с 13% повече служители през тримесечието, увеличавайки общата си работна сила на повече от 144 000 служители.
Google се превърна в основна цел на антитръстовите регулатори по целия свят, които твърдят, че компанията е преподредила интернет пространството, за да подкопае конкурентите и да подпомогне растежа си. Компанията е изправена пред четири съдебни дела в родината си, едно от страна на Министерството на правосъдието на САЩ, а другите три, заведени от коалиции на щатски прокурори. Европейският съюз също официално започна антимонополно разследване в бизнеса с рекламни технологии на Google през миналия месец.
Акциите добавиха около 3% към стойността си в следборсовата търговия, след като затвориха сесията на ниво от 2638 долара. От началото на годината книжата са поскъпнали с 50%.