Парламентът на Австралия прие първия в света закон, който принуждава цифровите гиганти като Facebook Inc. и Google да плащат на местните издатели за новинарското им съдържание - ход, който може да предизвика по-глобални регулаторни действия за ограничаване на властта им, предаде Bloomberg. Текстът беше приет с лекота, след като Facebook и Google постигнаха споразумения, за да избегнат възможността да бъдет подложени на принудителен арбитраж, преди да мине известно време в преговори.
„Парламентът одобри задължителен кодекс за преговори, предложен от правителството на Скот Морисън, който ще обърне внимание на дисбаланса на пазарната сила между новинарските медии и цифровите платформи. Той гарантира, че медийните компании ще са справедливо възнаградени за материалите, което създават и също така ще създаде условия за провеждане на честни преговори и справедлив арбитражен процес за разрешаване на спорове", заяви финансовият министър на страната Джош Фрайденбърг.
Законът „насърчавал търговските преговори извън правната рамка, регулирана от кодекса".
„Правителството е доволно от напредъка, постигнат както от американската корпорация Google, така и от Facebook в постигането на търговски споразумения с австралийските медии", каза министърът.
Междувременно Facebook обяви, че възнамерява да подкрепи новинарската индустрия с 1 млрд. долара през следващите три години. Онлайн платформата е инвестирала 600 млн. евро в медии от 2018 г. насам, съобщиха от компанията в сряда. С последния анонс Facebook очевидно иска да последва примера на Google: През октомври интернет гигантът също обяви плащане за 1 млрд. долара на издателите през следващите три години.
Каква бе предисторията
Кодексът за медиите беше предложен от австралийското правителство през лятото на 2020 г., а целта бе справяне с критичния дисбаланс в преговорите между австралийските медийни компании и цифровите гиганти. Платформите обаче прецениха предложения документ за несправедлив и заплашиха да ограничат редица функции в Австралия, ако той влезе в сила.
По-късно Google прие кодекса и сключи договори с редица австралийски медии за плащане на създадено от тях новинарско съдържание. Facebook, от друга страна, изключи функциите на социалната мрежа в Австралия за публикуване, преглед и разпространение на новини и рестартира функциите едва след промени в законопроекта, последвали 11-часови разговори с главния изпълнителен директор на концерна Марк Зукърбърг.
Регулаторите по целия свят внимателно следят законодателството, докато се борят с рекламното доминиране на Facebook и Google, които сега са изправени пред перспективата за подобни мерки по целия свят. Премиерът Скот Морисън заяви, че е обсъждал новия закон с лидерите на Индия, Канада, Франция и Великобритания.
Сред ключовите отстъпки Google и Facebook са свободни сами да решават кои търговски сделки да сключат. А ако правителството реши, че са осъществили достатъчен принос за местната новинарска индустрия, тези сделки няма да бъдат определяни съгласно закона. Ако правителството реши да приложи кодекса, компаниите ще получат едномесечно предизвестие и също така ще имат повече време да сключат сделки с медийни издатели, преди да бъдат принудени да приложат арбитраж с крайна оферта в краен случай.
Реакцията
Google и Facebook може би са успели да избегнат най-лошите от мерките на закона засега - но те не са изключени, казва пред Bloomberg Белинда Барнет, старши преподавател по медии в Техническия университет „Суинбърн“ в Мелбърн.
„Инфраструктурата, предвидена от закона, е налице“, каза тя. „Може би това ще ги накара да се държат подобаващо“.
Ник Клег, вицепрезидент на Facebook по глобалните въпроси, каза, че промените „означават насърчаване на честни преговори без заплахата от тежък и непредсказуем арбитраж“.
„Очакваме с нетърпение да договорим нови сделки с издателите и да дадем възможност на австралийците да споделят връзки с новини за пореден път“, написа Клег в публикация в блог от 24 февруари.
Той поясни, че Facebook временно е изключил новините в Австралия, тъй като законодателите не са разбирали отношенията на компанията с издателите. Медийният бизнес доброволно публикувал новини във Facebook, което му помагало да достигне до по-голяма аудитория, каза той.
„Нито вземаме, нито искаме съдържанието, за което бяхме накарани да платим потенциално прекомерна цена“, каза той. Платформата заяви, че само 4% от публикациите, които хората виждат в News Feed на Facebook, са новини. Независимо от това Facebook е инвестирал 600 милиона долара от 2018 г. в подкрепа на новинарската индустрия в световен мащаб и планира поне 1 милиард долара повече през следващите три години, каза той.
Google от своя страна сключи самостоятелно сделки за заплащане с поредица австралийски издатели за новини, включително News Corp.
Новият закон ще бъде преразгледан от Министерството на финансите в рамките на една година, за да се гарантира, че работи по предназначението си.
Повече по темата очаквайте в технологичното предаване UpDate в събота и неделя от 19:30 часа.
преди 3 години брао! началото на края нa тия шашкъни, ше е трудно НО не било невъзможно .... сега като тръгнат и другите държави, разбира се наща колония ньет ние сме в графата "yes country" ама другите нема им цепят басма на назначените ИТ пишлегарчета ... и боооооц в задния винтил ..... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар