Той характеризира случващото се между Facebook, Google и Австралия като сблъсък на новите парадигми и новите явления като социалните мрежи с познатите ни отношения в обществото.
По думите му казусът за споделяне на новинарско съдържание в социалните мрежи ще е индикатор как ще се развият отношенията в бъдеще. Представителят за България на ItechLawAssociation потвърди, че става въпрос най-вече за това как се разпределят парите на пазара и по-конкретно на медийния пазар.
„Получи се огромен разрив между това, че днес потребителите не искат да ходят при традиционните медии, а разчитат на социалните мрежи за информация и въпросът е кой на кого е готов да плати“, посочи проф. Димитров.
Според него рекламодателите не са готови да плащат на медиите, а на социалните мрежи и така печелят в пъти повече от медиите, които са основен генератор на съдържание.
„Идеята е къде е балансът и как да се защитят интересите на доставчиците на съдържание и до каква степен това трябва да се наложи със закон, коментира учредителят на Фондация "Право и Интернет". - Появява се въпросът дали мрежа като Facebook трябва да бъде дерегулирана и да бъде оставена в сферата на частните отношения или тя вече се превръща в нещо ново в нашия живот.“
Представителят за България на ItechLawAssociation е на мнение, че Facebook се превръща в нещо повече от медия, защото е „медия на медиите“ и в това си качество поставя един сегмент на пазара в неравностойно положение.
Димитров смята, че между социалните мрежи и медиите ще бъде намерен компромис, защото социалните мрежи нямат интерес да спрат достоверните източници на информация.
„Когато се появи интернет и технологиите, никой не е мислил до какви обществени отношения те ще доведат и регулацията зависи от пулса на пазара. Държавата се намесва, когато долови, че тези обществени отношения се нуждаят от закрила“, каза проф. Георги Димитров.
Той очаква да се стигне до обща европейска политика в тази сфера, като даде за пример споразумение между Google и френските медии.
"Когато институциите на Европейския съюз установят, че има общоевропейски проблем, който се нуждае от регулиране на наднационално ниво, те интервенират. За сега по този въпрос няма официално становище, но не е изключено да има", прогнозира представителят за България на ItechLawAssociation. - При случая с Twitter, Facebook и други социални мрежи, които блокираха профила на Доналд Тръпм, те имаха формално юридическо основание за това. Но ако погледнем въпроса от друга страна, трябва да се замислим дали тази информация, която достига до милиарди хора, не се нуждае на някакъв друг тип регулации и правила, който досега не са били обмисляни.“
Защо проблемът Facebook vs Австралия предизвика глобална реакция след безпрецедентния конфликт? Търси ли Google споразумение? Ще бъде ли пример френският опит за договаряне? Как ще отговорят регулаторите на дезинформацията, която съществува в социалните мрежи? Каква ще е реакцията на издателите? Монополисти ли са социалните мрежи и търсачки?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Видеа с всички гости на „Светът е бизнес“ може да видите тук.