IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Бъдещето на социалните мрежи е в говора

Аудио платформите набират сили, но ще се сблъскат с повече предизвикателства

11:12 | 15.01.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

По-рано тази година, точно когато скуката по време на карантината започва да се настанява трайно, Алекс Маршал получава покана да тества ново приложение. Маршал, инвеститор във First Round Capital, не е виждала нито един от приятелите и колегите си от месеци. Но когато сваля приложението, наречено Clubhouse, тя успява да чуе много от техните гласове, сякаш изведнъж са се отбили в дома ѝ.

Маршан е един от първите 100 потребители на Clubhouse и бързо се пристрастява към приложението, което работи като аудио чат стая. Тя се присъединява към стаи с приятели и непознати. Понякога тя и нейният партньор, който също е рисков инвеститор, седят в двата края на своя апартамент, само за да установят, че са се озовали в една и съща стая в Clubhouse.

„Усещаше се като коктейл, на който можеш да се натъкнеш на група от хора и евентуално да се включиш в разговора“, коментира тя. За известно време „това беше любимото ми място в телефона ми“, допълва тя, цитирана от Wired.

Clubhouse не може да се появи в по-подходящ момент. Аудио социалните приложения са се появявали и преди, но никога в момент на масова социална изолация и изтощение от екраните. Изгряващата звезда на Clubhouse дори в затворена бета версия подсказва, че този канал е специален. Няма скролване по екрана, така че можете да участвате, докато шофирате или миете чиниите.

Стаите са отворени и са временни, така че можете да се „обикаляте“ от една в друга, вместо да е нужно да звъните на конкретен човек, както е във FaceTime или Zoom. Можете да се отпуснете и да слушате, или да скочите директно в разговора. А тъй като можете да чуете гласовете на всички, интеракцията с напълно непознати може да се усеща особено близка, като слушането на подкасти.

Clubhouse не е единственото приложение, което се опитва да спечели вниманието на слушателите. Discord, което се появи през 2015 г. и има 100 млн. потребители, тази година реши да се трансформира от аудио платформа за геймъри в такава за всички. Twitter разработва собствена версия на базирана на звука услуга, наречена Audio Spaces. Започнаха да се появяват и други аудио услуги, много от които са с имена, звучащи като алтернативни файлови формати: Wavve, Riffr, Spoon.

Така че започва война на гласовете. Ще видим коя платформа (ако някоя) ще стане масова и ще оформи бъдещето на социалните мрежи.

Социалните мрежи вече успяха да разбият модела утвърдените медии. След 2000 г. онлайн инструментите автомизираха новинарските издания. Вестниците и списанията се насочиха към профилирани уебсайтове и аматьорски блогове, а през 2006 г. една нова „микроблогинг“ платформа, наречена twitter, се появи, позволявайки на потребителите да споделят мислите си само с 140 знака. Звукът следва подобен път. От години AM и FM радиата залага бяха основни играчи. След това се появиха подкастите и всички започнаха да правят собствени предавания. Сега появата на аудио социалните мрежи прави още по-лесно за всички да „излъчват“ своите разговори с широкия свят.

Въпреки че пандемията перфектно обвърза публиката с тези нови социални мрежи, някои анализатори вярват, че основите са били поставени още по-рано. Слушанията на подкасти растат непрестанно през последното десетилетие. Според Pew Research Center една трета от американците са слушали подкаст в последния един месец. Музикални стрийминг платформи като Spotify и Apple Music също се развиха и предлагат все по-персонализирани възможности за намиране на нова музика.

Днес е по-лесно да се интегрира цялото това слушане на съдържание в ежедневието, благодарение на популярността на умните колонки, слушалките и друг аудио хардуер. През 2020 г. продажбите на Bluetooth слушалки и колонки са достигнали 7,5 млрд. долара, или с 20% повече спрямо 2019 г., сочи проучване на NPD. Възходът на дигиталните асистенти на толкова много различни устройства научи потребителите да гледат на слушалките и колонките като джаджи, с които си общуват.

Аудио социалните мрежи, които искат да се развият, ще трябва да създадат пространства, в които слушането си заслужава. Discord постигна известен успех с привличането на хора, които не са геймъри. Стан Вишневский, съосновател и главен технологичен директор на Discord, твърди, че всякакви хора използват услугата. Други приложения, като Clubhouse, могат да се справят по-добре с култивирането на инфлуенсъри.

„От това се нуждае това пространство: еквивалентът на създателите на съдържание в TikTok, които могат да отведат съдържанието в нова посока“, твърди анализаторът от NPD Бен Арнолд. По-творчески настроените участници могат да отличат платформите дори и след пандемията, когато хората ще могат да прекарват време в една стая с приятели.

Същевременно потребителите ще трябва да се чувстват сигурни в тези платформи, което означава, че ще е нужно компаниите да решат проблема с модерацията на генерирано от потребителите съдържание.

Уил Партън, учен от Data and Society's Disinformation Action Lab, твърди, че аудио социалните мрежи ще се сблъскат със същите големи въпроси като базираните на текст и снимки техни конкуренти: как и кога да цензурират онова, което казват хората. Но звукът може да донесе и нови предизвикателства.

„Обичайно платформите разчитат на комбинация от машинно обучение, сигнали от потребители и екипи за модерация, които да се справят с огромната задача за модериране на социална мрежа с милиони потребители“, твърди Партин. „Основната структура при аудио съдържанието не се променя, но носи различни технически предизвикателства“, като създаването на огромна база от аудио откъси за тренинг на системата.

Както и да успеят да развият общностите си, тези аудио социални мрежи ще трябва да ги задържат ангажирани и след като рестрикциите, наложени заради Covid-19, бъдат вдигнати, а потребителите не зависят толкова от виртуалното социализиране.

Аудио форматът може да е следващото голямо нещо, но той трябва да измине дълъг път преди да достигне до масовия потребител.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:48 | 14.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още