Две години след като приеха кодекс за саморегулация при справянето с дезинформация, Facebook, Google, Twitter и други технологични конкуренти трябва да се постараят повече, за да бъдат по-ефективни, заяви в четвъртък Европейската комисия, цитирана от Ройтерс.
Фалшивите новини, свързани с COVID-19, увеличиха призивите към социалните медии да бъдат по-активни в борбата с проблема.
Компаниите, включително Mozilla и търговски органи за рекламната индустрия, се присъединиха към кодекса през 2018 г. в опит да избегнат по-строги регулации. Впоследствие към групата се присъединиха Microsoft и TikTok.
Има обаче няколко недостатъка в кодекса според оценка на първата му година на експлоатация, казва комисията в доклад, разгледан от журналисти на Ройтерс.
„Те могат да бъдат групирани в четири широки категории: непоследователно и непълно приложение на кодекса на платформи и държави членки, липса на единни дефиниции, наличие на няколко пропуска в обхвата на ангажиментите на кодекса и ограничения, присъщи на саморегулиращия характер на кодекса“, се казва в доклада.
Вицепрезидентът на комисията по ценности и прозрачност Вера Йоурова призова за повече действия за противодействие на новите рискове.
„Тъй като сме свидетели и на нови заплахи и участници, настъпи моментът да отидем по-далеч и да предложим нови мерки. Платформите трябва да станат по-отчетни и прозрачни. Те трябва да се отворят и да осигурят по-добър достъп до данни, наред с други неща“, казва Йоурова.
В момента тя работи по план за действие за европейска демокрация, за да я направи по-устойчива на цифровите заплахи.
ЕК също така е склонна до края на годината да предложи нови правила в т. нар. Закон за цифровите услуги, които ще увеличат отговорностите на социалните медии и отговорността за съдържанието на техните платформи.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.