Бойкотът на Facebook от страна на рекламодателите в знак на протест срещу речта на омразата в най-голямата онлайн мрежа в света има ефект. Facebook определи кампанията като фактор за настоящата тенденция при приходите си от продажби. Главният изпълнителен директор на компанията Марк Зукърбърг също така беше принуден да прибегне до необичайна отбранителна реч, когато представи текущите тримесечни данни.
„Има фундаментална разлика между това как по-голямата част от хората преживяват нашите услуги и впечатлението, което бихте могли да създадете, ако прочетете само коментарите във Facebook", оплака се Зукърбърг в четвъртък (местно време). По-голямата част от използването на Facebook се състояла в това, че хората споделят ежедневните си преживявания с приятели, гледат забавно съдържание или купуват и продават неща, аргументира се той. „И въпреки това някои изглежда погрешно приемат, че по-голямата част от съдържанието в нашите услуги е свързана с политика, новини, невярна информация или омраза“.
В същото време Зукърбърг посочи, че бизнесът във Facebook е по-малко зависим от няколко големи рекламни клиенти, отколкото от масата от малки и средни компании, като кафенета, ресторанти или занаятчии. По време на кризата много от тях временно намалиха разходите за реклама, защото магазините им останаха затворени - но други пък преминаха засилено към интернет, за да достигнат до своите клиенти.
За Facebook тенденцията означава значително забавяне на темповете на растеж през изминалото тримесечие. Приходите нарастват с 11 процента през годината до 18,8 милиарда долара (15,8 милиарда долара). Подобен растеж имаше и през първите седмици на юли. Преди кризата темпове на растеж от над 20 процента в реда на нещата за бизнеса на Facebook.
През юли обаче над 1000 рекламни клиенти - включително големи като Coca-Cola и гигантът на потребителските стоки Unilever, последваха призивите за бойкот от страна на групи за граждански права и временно спряха рекламите във Facebook. Онлайн мрежата печели парите си почти изключително от реклама.
В същото време броят на потребителите във Facebook продължава да расте бързо. Още 100 милиона активни потребители на месец бяха добавени през последното тримесечие - сега мрежата има 2,6 милиарда потребители. 1,79 милиарда потребители достъпват до Facebook всеки ден - с 60 милиона повече, отколкото три месеца по-рано.
Поне един продукт във Facebook – към концерна се причислява и платформата за снимки Instagram и услугата за чат WhatsApp – се посещава от 3,14 милиарда потребители на месец. Това е увеличение от 150 милиона в рамките на три месеца. Facebook обаче предупреди, че ръстът в броя на потребителите вероятно ще се забави, ако ограниченията за излизане в различни региони на света се облекчат.
Печалбата възлиза на 5,2 милиарда долара - около два пъти по-висока в сравнение със същото тримесечие на миналата година. Тогава обаче печалбите бяха обременени, наред с други неща, с плащане в размер на 2 млрд. долара според разследвания на агенцията за защита на потребителите FTC. Акциите на Facebook временно поскъпнаха с осем процента в извънборсовата сесия, тъй като резултатите надхвърлиха очакванията на анализаторите.
Зукърбърг отправи критика, че планираните мерки срещу проследяването на използването на интернет за рекламни цели ще засегнат не само Facebook, но и много повече малките фирми, тъй като рекламите им ще бъдат по-малко ефективни. „Това би ограничило възможностите на малкия бизнес толкова много, че вероятно това ще се усети на икономическо ниво", каза той. „Наистина ли това е нещото, което политиците искат на фона на пандемията и рецесията?“, допълни той.
Facebook се позовава, наред с други неща, на планираните мерки за защита на личния живот в следващата версия на операционната система iOS на Apple, последствията от която все още не могат да бъдат ясно оценени за рекламния бизнес.