Акциите на Twitter Inc. поскъпнаха с 12% в сряда на фона на спекулациите, че компанията за социални медии изгражда услуга, базирана на платен абонамент.
Twitter обмисля алтернативни източници на приходи, включително предлагане на абонаментна услуга, твърди Bloomberg, позовавайки се на човек, запознат с плановете на компанията. Нова група, наречена Gryphon, все още се разработва и е възможно продуктът за абонамент никога да не се бъде пуснат, добавя източникът, пожелал да не бъде цитиран.
Наскоро компанията публикува обяви за работа, описвайки Gryphon като „изграждане на абонаментна платформа, която може да бъде използвана от други екипи в бъдеще“. Новата група уеб инженери ще работи в тясно сътрудничество с екипа за плащания и групата Twitter.com, става ясно от публикацията.
Акцията на компанията поскъпна с най-много в рамките на деня от повече от три месеца до 36,98 долара. Говорител на Twitter отказва коментар по темата.
Идеята за абонаментен продукт в Twitter се обсъжда от години като алтернатива на текущите рекламни и управлявани от данните бизнеси. Бившият главен оперативен директор Антъни Ното заяви през 2017 г., че Twitter обмисля таксуване за подобрени функции в Tweetdeck, продукт на Twitter, насочен към професионалисти. Новата версия може да включва „по-мощни инструменти, които да помагат на рекламодатели, журналисти, професионалисти в различни области и други в нашата общност да откриват какво се случва по света по-бързо.
Въпреки това обаче тази идея така и не се осъществи.
Повече от 84% от приходите в Twitter са генерирани от реклама, бизнес, който се разрастваше преди пандемията на коронавируса да обхване света. Добавянето на услуга за абонамент може да ѝ помогне да се диверсифицира. През първото тримесечие продажбите на Twitter нараснаха само с 3%, което е най-слабото увеличение от повече от две години.
Според различни анализатори и проучвания има сериозно ядро заклети фенове на услугата, които биха плащали за специални услуги. Дори има и група, която е готова да придобие компанията и да я развива като некомерсиална услуга.
Главният изпълнителен директор Джак Дорси освен това е под натиск от активисти инвеститори да ускори бизнеса на компанията и е възможно услугата за абонамент, която включва специални функции за най-честите потребители, да осигури повече приходи в момент, в който рекламните бюджети се изтеглят назад.
Марк Згутович, анализатор от Rosenblatt Securities, казва, че Twitter е „много малко вероятно“ да обмисли платени абонаменти за своята услуга. Вместо това може да има абонаментен план „за данни и анализи, които потребители професионалисти могат да имат предвид“. Първоначалният общ пазар може да бъде сумиран на по-малко от 10 милиона потребители, каза той.
Простото таксуване за основния продукт на Twitter винаги се е разглеждало като потенциално препятствие за растежа на потребителите, което е важно за компания, която печели повечето от парите си от реклама.
„Ние вярваме, че от истинско значение е Twitter да е достъпен за всички по света, без значение какъв е техният икономически статус и къде се намират в живота, така че като цяло Twitter да бъде безплатен и отворен“, заяви Ното в 2017.
Изпълнителният директор на Facebook Inc. Марк Зукърбърг също беше призоваван да предложи платена версия на социалната мрежа през годините, но изтъкваше, че платформата трябва да бъде безплатна, за да достигне до повечето хора.