Единственият начин за натиск върху Facebook изглежда са парите. Ако продажбите внезапно спаднат, Марк Зукърбърг също ще го забележи. 53 милиарда евро – само за ден миналия петък компанията му загуби толкова на пазара.
Служителите на Facebook в Менло Парк едва ли трябва да са загрижени за заплатите си за това. Групата се оценява на повече от 550 милиарда евро. Но поне едно е ясно - за първи път има предупредителен изстрел, от който боли. Тъй като компаниите и маркетинговата индустрия в САЩ казват - не искаме да виждаме рекламата си до съдържанието на най-лошите расисти или напълно ослепени теоретици на конспирацията. Протестът на клиентите от своя страна разтревожи инвеститорите в социалната мрежа. Цената на акциите на Facebook временно спадна с десет процента - основният акционер Зукърбърг загуби седем милиарда долара само за няколко дни.
Да, социалните медии отдавна са съдени за приноса си за социалната поляризация. Досега това наистина оказваше малко икономическо въздействие върху тях. Приходите растяха, печалбата се увеличаваше, защото рекламодателите са лоялни към тях. Или ... бяха.
Сега обаче американските организации за граждански права, които призоваха за бойкот срещу Facebook едва преди две седмици, постигнаха нещо забележително, защото обърнаха копието: рекламата не е реклама. Или, казано по-буквално – журналистическото отразяване на рекламния бойкот струва за някои марки толкова, че бойкотът на социалните медии изведнъж може да придобие икономически смисъл.
Това не трябва да означава да подценяваме участващите компании, че не се отнасят сериозно към исканията си за по-строги мерки от платформите срещу речта на омразата. Но за тях сякаш е по-лесно да се откажат за поне няколко месеца от целенасочена реклама в социалните медии, ако същевременно имиджът се подобрява.
Сега ще бъде интересно да се види колко европейски компании ще се присъединяват към кампанията. Зукърбърг, както винаги, е неразумен. Той обещава, както винаги, подобрение, но кой ли вече му вярва. Бившият вундеркинд отдавна пропиля доверието.
Но също така е несправедливо да обвиняваме само Facebook. Политическата класа на САЩ се провали в тази област още преди много години. Тя трябва най-накрая да създаде правила, които да се прилагат еднакво за всички онлайн платформи от Силициевата долина. Без значение дали се наричат Facebook, Twitter или YouTube.
Докато в Twitter и дъщерното дружество на Google YouTube можем да видим, че публикации с призиви за омраза и фалшиви новини са маркирани или дори скрити, даже ако идват от американския президент, то Марк Зукърбърг все още е доста далеч от това разбиране.
Реакцията на Facebook сега показва, че бойкотът може да е ефективен в краткосрочен план. Нищо от това обаче няма да промени дългосрочната тенденция към дигиталната реклама.
В лицето на Facebook Зукърбърг несъмнено създаде впечатляваща интернет компания. Платформа, на която се провежда голяма част от дигиталните събития. След всички неприятности остава обаче въпросът дали той все още е правилният човек за решаването на проблемите на платформата. Засега не изглежда така.
преди 4 години Правилно. И много хубаво, че ще ги ударят там, където ще ги заболи. Намериха му ахилесовата пета на цвъкълбергер. Дано Европейските компании се усетят да направят същото - просто няма смисъл да стоят техни реклами да поредните помии на руските ***... отговор Сигнализирай за неуместен коментар