Олигарсите са неморални бизнес лидери, които, както ги определи руският президент Владимир Путин, използват „близостта си до властите, за да извличат свръхпечалби“. Това ме кара да се чудя: има ли по-добро описание от американски олигарх за изпълнителния директор на Facebook Марк Закърбърг - човек, който угажда на президента на САЩ Доналд Тръмп, като отказва да премахне неточните му и провокативни публикации от платформата на социалната мрежа, пише Рана Форухар за Financial Times.
Напоследък редица технологични компании, най-вече Twitter и Snapchat, решиха, че е морална необходимост да проверяват фактите и да ограничат силата на Тръмп да бълва дезинформация. Президентът използва социалните медии за всичко - от отправяне на необосновани обвинения в измама с избирателни бюлетини по пощата до твърдението, че масовите протести заради убийството на Джордж Флойд са „професионално организирани“ и нямат нищо общо с расовата несправедливост.
Въпросните технологични компании предприеха такива стъпки, въпреки че това подкрепя аргументите на онези, които отдавна искат отмяната на раздел 230 от Закона за надеждността на комуникациите (CDA), който освобождава платформите от юридическа отговорност за почти всичко, което потребителите казват или правят онлайн, без значение колко подстрекателско. Разпоредбата също е от ключово значение и за техните бизнес модели, които разчитат на максимизиране на потребителското внимание и неговото монетизиране. Самият Тръмп сега заплаши, че ще освободи платформите от всякаква отговорност, въпреки че е малко вероятно да успее.
Facebook обаче, където най-много американци се осведомяват за новините, не ограничава президента. Защо?
Със сигурност компанията не иска да загуби своята CDA 230 защита. Но не става въпрос само за такива законови подробности. Многобройни учени и експерти смятат, че има начини за промяна на правилата за отговорност, чрез които може да се противодейства на дезинформацията и да се защитават както платформите, така и потребителите. Тези мерки варират от стандарти за контролиране на злоупотребите до предлагане на компаниите на избор между прозрачността на техните алгоритми и безопасния им статут на убежище. Във Франция, например, има закони, изискващи алгоритмична прозрачност в публичния сектор. А в Германия социалните мрежи трябва да премахнат незаконно съдържание в рамките на 24 часа.
Дори CDA 230 да бъде отменен изцяло, това би позволило на определени лица да съдят платформите за конкретни случаи на клевета. Би ли се притеснила Хилари Клинтън да ги съди за изборни манипулации? Съмнявам се. Така или иначе, модернизирането и изменението на CDA 230 - което би трябвало да се случи - е само една стъпка към разчистване на помийната яма с токсично съдържание в толкова много социални платформи.