Социалната мрежа Facebook подкрепя борбата срещу епидемията от коронавируса. Разширеното в понеделник предложение, което се отнася до данните на собствените потребители, може да бъде особено полезно във фазата след падането на ограниченията. Тогава властите ще се нуждаят от точна информация за поведението на гражданите, с възможно най-добрата точност. Те могат да помогнат за бързото идентифициране на нови огнища на заразата, така че да могат да бъдат предприети мерки за противодействие.
Дебатът за „стратегията за излизане“ се води в много страни - в Европа и извън нея. Особено след като икономиката навсякъде страда, а безработицата се увеличава. Предпоставки за премахване на ограниченията за излизане са многото тестове, защитни маски, но също и най-точните възможни познания за това кой влиза в контакт с кого - без да се създава възможността за тотално следене и наблюдаване от страна на държавите, пише Bloomberg.
Facebook може да бъде полезна в това направление. И днес собствените данни, обобщени в така наречените Disease Prevention Maps, са ценно помагало за учените, пише в съобщението на мрежата. „Те помагат на здравните специалисти да разберат по-добре как динамиката на населението влияе върху разпространението на болестта", казва Кан-Син Джин, ръководител на здравния отдел на социалната мрежа.
Сега предстои да бъдат добавени три нови инструмента. Те могат да надградят инструменти като приложенията за движение, които различни държави планират като доброволни апликации. Така наречените „карти за локално местоположение“ (Co-Location Map) показват вероятността жителите на един регион да влязат в контакт с тези на друг, казва Джин. Това може поне отчасти да предскаже разпространението на болестта.
Вторият инструмент показва тенденциите в обхвата на движението на хората в отделни градове. Това дава възможност да се разбере дали гражданите са по-склонни да останат у дома или да се движат, и в какъв радиус, на какви разстояния. Facebook казва, че властите могат да разберат до каква степен налаганите от тях мерки действително работят за населението, или не.
Трето, Facebook предлага индекс на степента на социален контакт. Той показва колко голяма е вероятността хората от определен голям градски район да бъдат свързани или да се сприятеляват с хора от друг голям регион в същата или дори в друга държава. Това също показва вероятността те да се опитат да се преместят там или да потърсят помощ.
Добавя се четвърти елемент, но той е ограничен до САЩ. Потребителите на Facebook там се съветват да участват в проучване на Carnegie Mellon University. Целта е да се разбере по-добре болестта. Проучването може да помогне за по-бързото идентифициране на нови симптоми.
„[Изследователи] няма да споделят индивидуални отговори на анкетата с Facebook и Facebook няма да споделя информация за това кой сте вие на изследователите“, заявиха от компанията. Само хора на възраст 18-годиши или по-възрастни ще виждат призива бързо, пояснява компанията.
В началото на избухването на коронавируса се споменаваха само симптоми на висока температура, болка в горните дихателни пътища, суха кашлица и затруднено дишане. Днес, от друга страна, знаем, че част от хората страдат от загубата на обоняние и вкус в резултат на коронарна инфекция, без задължително да я свързват с вируса.
Facebook посочва, че използваните данни не позволяват да се правят изводи за поведението на собствените му потребители. Мрежата вече работи с институции като Harvard School of Public Health, Университета Цинхуа в Тайван, Университета в Падуа в Италия или Фондацията на Бил и Мелинда Гейтс. Заедно те са създали Covid-19 Mobility Data Network, която позволява получаване на познания в реално време.
Миналата седмица Google на Alphabet Inc. заяви, че публично ще публикува доклади за мобилност, които показват анонимни данни за това къде пътуват хората, за да помогне на изследователите да проследят по-добре болестта. Приложението Maps на компанията се използва от повече от 1 милиард души по целия свят.