Facebook Inc. обеща безвъзмездни средства за 100 млн. долара и рекламни разходи, за да подпомогне борбата на новинарските организации с финансовия удар от епидемията от коронавирус.
Информационните организации - особено по-малките местни вестници - са изправени пред значително намаляване на приходите от реклама, тъй като затворените или прекъснати бизнеси намаляват разходите си. Докато читателската аудитория е нараснала и някои медийни компании се радват на увеличение на абонаментите онлайн, рекламният спад вече принуждава много издатели да намалят заплащането или да съкратят служители.
Технологичният гигант заяви, че иска да помогне на новинарските агенции да избегнат подобни съкращения. „Това е момент, в който най-много се нуждаем от такава журналистика“, каза в интервю за WSJ Кембъл Браун, ръководител на Facebook за новинарските партньорства. „Парите за реклама се свиват бързо и въпреки че потреблението на новини се увеличава, то не компенсира тези спадове, затова се опитваме да помогнем за преодоляването на тази разлика“, посочи той.
Помощта на Facebook попада в две категории: 25 милиона долара спешно финансиране с безвъзмездни средства за подпомагане на по-малки новинарски организации с незабавни нужди, свързани с разпространението на коронавируса, и 75 милиона долара за рекламни разходи за подпомагане на новинарски издания от всякакъв размер - както в САЩ, така и в чужбина – за да компенсират очаквания дефицит на приходи.
„Всеки бизнес страда в момента, но новинарската индустрия наистина се бори и ние сме в привилегировано положение да можем да помогнем", казва Браун. Тя каза, че главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг „смята, че получаването на точни новини за вируса е жизненоважно и че той носи реална отговорност тук“.
Помощта от Facebook вероятно все пак ще остави индустрията с огромна пропаст в рекламните постъпления. Гордън Борел, анализатор на рекламния пазар, изчислява, че местната реклама ще падне с 25% през тази година, което ще доведе до понижение от около 30 млрд. долара.
По-рано този месец Facebook обяви отделна програма за предлагане на парични субсидии и рекламни кредити за 100 милиона долара за до 30 000 малки фирми, отговарящи на условията.
Издателите на новини поддържат напрегнати и сложни отношения с Facebook и Google на Alphabet Inc. Технологичните гиганти привличат голям дял от трафика към много нови сайтове, но също така се конкурират с тях в продажбите на дигитална реклама. Очакваше се Facebook и Google да спечелят 61% от всички приходи от дигитална реклама в САЩ през тази година, според оценките на eMarketer преди кризата.
Много новинарски издатели твърдят, че технологичните платформи трябва да плащат лицензионни такси. В края на миналата година Facebook се съгласи да започне да плаща на някои издатели, чиито заглавия се появяват в раздела за новини във Facebook, който стартира пред тестова аудитория през октомври. В. Wall Street Journal е сред медиите, на които Facebook плаща за лицензиране на новини. Google започна разговори с издатели, за да плати за използването на тяхното съдържание, твърдят хора, запознати с въпроса.
През миналата седмица Facebook предупреди, че макар да отчита значително увеличаване на ангажираността на потребителите по време на кризата, той ще бъде засегнат от намаляването на разходите за цифрови реклами.