Facebook ще започне премахването на фалшиви твърдения и конспиративни теории за коронавируса и ще насочи усилията си за борба с разпространението на невярна информация относно епидемията, която стана причина за смъртта на повече от 200 души, съобщава Bloomberg.
Разпространението на китайския коронавирус, обявен от Световната здравна организация (СЗО) за глобална извънредна ситуация, е най-новият тест за способността на социалните мрежи да удържат на заплахата от фалшиви новини.
От компанията изтъкват като пример разпространението на невярното твърдение, че пиенето на белина може да се прилага за лечение на вируса. Facebook заяви, че „ще започне премахването на съдържание с лъжливи факти или теории на конспирация, определени от водещи световни здравни организации и местни здравни власти като такива, които могат да причинят вреда на хората, вярващи в тях".
Компанията има политика за премахване на съдържание, считано за заплаха за физическото увреждане на потребителите, и в миналото е използвала тази политика, за да премахва, макар и в редки случаи, дезинформация, свързана с ваксини.
Новият коронавирус поставя базираните в САЩ компании за социални медии в отбранителна позиция относно усилията им за ограничаване на разпространението на невярна информация. Изследователи и журналисти са документирали нарастващ брой случаи на дезинформация относно вируса, вариращи от расистки обяснения за произхода на болестта до неверни твърдения за чудодейни лекове.
Освен че разширява политиката си за премахване на фалшиви новини, Facebook прави обичайната си проверка на фактите с помощта независими партньори от трети страни, като уведомява потребителите, които може да са споделили неточни съвети относно превенцията на вируса, и разпространява проверени съвети от своя страна. Компанията се опитва да „открие и премахне колкото се може повече подвеждащо съдържание и ще блокира или ограничи хаштагове в Instagram, които може да се използват за разпространение на фалшиви новини", пише нейният ръководител в сектора здравеопазване Кан Син Дзин.
Facebook поставя напомняния и модули в своя новинарски поток, предназначени да насочват потребителите към точна информация, като също така взема насоки от СЗО. „Когато хората търсят информация, свързана с вируса във Facebook, или използват свързан хаштаг в Instagram, ние ще върнем специален информационен модул с достоверна информация“, поясни Дзин. Безплатни кредити за рекламни кампании са предоставени на здравни организации, които искат да провеждат образователни кампании за коронавируса във Facebook и Instagram.
Третият аспект от мерките на Facebook срещу дезинформираността включва партньорство с Училището за обществено здраве към университета в Харвард и Националния университет „Цин Хуа“ в Тайван, на които компанията предоставя „агрегирани и анонимни данни за мобилност и карти относно гъстотата на населението с висока разделителна способност, за да помогне с информация на техните прогнозни модели“. Според Дзин компанията може да разшири броя на своите академични партньори, въпреки че той предупреди, че „не всички стъпки са напълно на мястото си“ и въвеждането на всички мерки от Facebook ще отнеме време.
Важно е да се отбележи, че социалната мрежа призна разпространяването на фалшиви новини, свързани с епидемията от коронавирус, като реална заплаха за потребителите, а не просто като неудобство. Стъпките за реално премахване на подвеждащото съдържание вместо само отбелязването му като такова са важна крачка за компанията, която заяви, че няма да проверява фактическата достоверност на политическите реклами. Все пак информацията, споделена в частни групи, се намира извън обсега на устройството за проверка на факти във Facebook и е известно, че е възможно да се превърне в инкубатор за конспирации по много различни теми.
Усилията на Twitter за справяне с проблема включват насочване на потребителите към надеждни източници, подтикващи тези, които търсят „коронавирус“, да посетят уебсайта на Центъра за контрол и превенция на заболяванията. Компанията не е наблюдавала проблем с разпространяването на фалшива информация, заяви говорител.
Google на Alphabet стартира едно от така наречените SOS предупреждения за коронавирусната криза, като си партнира със СЗО за публикуване на актуализации и източници за всеки, който търси информация за епидемията. Сигналът ще бъде първото нещо, което потребителите виждат, предлагайки съвети за безопасност и най-новите актуализации на новините, публикувани от СЗО.
YouTube все още не предприема никакви мерки, свързани конкретно с коронавируса, но се бори да изпревари дезинформацията, като показва кратки визуализации на новинарски статии, свързани с епидемията, в резултатите от търсенето.