Ще отнеме три минути, за да прочетете този коментар. През това време Facebook ще спечели повече от 100 000 евро. Това става ясно от тримесечните данни, които Марк Зукърбърг представи наскоро. Но това се случва от години: числата имат много нули и стават все по-големи и по-големи.
Тази тенденция изяснява поне три неща: първо, защитата на данните играе подчинена роля за повечето хора. Второ, поверителността не е от значение за повечето акционери. Те просто искат да знаят дали една компания прави пари. Как ги прави – това явно няма значение. Трето, регулаторните органи не могат да контролират Facebook. Затова се нуждаят от други форми на регулиране - по-добре днес, отколкото утре.
Първите две неща се обясняват бързо. Преди година данните на до 87 милиона потребители изтекоха към съмнителната аналитична компания Cambridge Analytica. Аферата предвещаваше епидемична година за Facebook. Веднага след като Марк Зукърбърг се извини за скандала, последва следващият. Но това изглежда засега е без каквито и да е последствия: потребителите се роят, цените на акциите растат.
Безсилието на надзорните органи се отразява от тази сума: три до пет милиарда долара. Парите Facebook ще задели за евентуални глоби от страна на федералната търговска Комисия на САЩ, която разследва нарушения, свързани с личните данни, срещу Facebook. Сумата е почти толкова висока, колкото е годишната печалба на германския концерн Siemens. А борсата? О, тя ликуваше. Само за минути акциите на Facebook поскъпнаха с 5 на сто. Не е случайно. Макар че щатската агенция ще надвиши собствените си рекордни наказания 200 пъти - все пак едва ли ще накърни Facebook. Компанията притежава 45 млрд. долара в брой.
Защо е спешно необходима ефективна регулация става ясно от заглавията, които Facebook произведе в медиите през изминалия месец. За много други компании новините щяха да предизвикат истински шок, но при Facebook предизвикват безшумно вдигане на раменете. Въпреки това си струва да ги разгледаме по-отблизо. Тъй като посланията символизират дванадесетте месеца, изпълнени със скандали, злощастни ПР отношения и събития, които самият Facebook описва като „пропуски“. Въпреки това повечето от тези нещастия завършват за Facebook с това, че тя „случайно“ е събирала повече данни от нужното.
NBC докладва за вътрешнофирмени документи, според които растежът във Facebook е по-важен от опазването на личните данни. В същия ден списание Wired публикува на първа страница материал, който описва, наред с други неща, как през 2018 г. междувременно 90% по-малко читатели на Wired са попаднали в сайта през Facebook - точно след публикуването на критична за Facebook статия. Едва след четири седмици и многобройни оплаквания социалната мрежа открива причината, за която твърди, че е грешка, за която съжалява. Съвпадение?
Може би е и съвпадение това, че Facebook актуализира постинг в блога си от март точно когато бе публикуван докладът на Робърт Мълър. В него Facebook признава, че е съхранила незашифровани пароли на десетки хиляди потребители на Instagram. И със сигурност не бе случайно, че Facebook попита 1,5 милиона потребители за техните пароли за електронна поща, които след това „случайно“ качи на своите сървъри и ги използва за целенасочена реклама и предложения за приятели.
Това са новините от само една седмица. Годишната хроника за скандалите може да изпълни цял роман а ла Томас Ман. Към това се добавят и дезинформацията, пропагандата и слухове, преднамерено разпространявани чрез Facebook и Whatsapp, които предизвикаха социални вълнения и протести в няколко страни. Компанията заплашва не само личния живот на милиарди хора, но и демокрацията!
Facebook не е зло, но надрасна сама себе си. Една от най-важните комуникационни инфраструктури в света излезе отчасти извън контрола. В края на март Марк Зукърбърг направи четири сензационни предложения. Той призова за повече регулация в мрежата, по-строги закони за защита на данните и демократичен надзор за глобалните платформи.
Крайно време е да вземем думите му насериозно. Години наред държавите наблюдават пасивно как технологичните компании стават все по-мощни и по-богати. Ако се появят алтернативи на Facebook, Instagram и Whatsapp, може да стане така, че докато слушате този коментар в бъдеще, Facebook ще печели само 50 000 евро. Е, може би все още това е достатъчно.
преди 5 години ххахаха, нещо като твоя милост ... е и си оставаш тъъъп на гАз :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Виж ти, проблясъци на разум, но има още много хляб да се яде...SkyNet == DARPA // Internet е и си остава американски военнен проект отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Всичко случващо се с Facebook е в унисон с морала на Зукърбърг - арогантен, честолюбив и с огромно его да е номер едно. Това съчетано с алчни инвеститори, води до този резултат - ще привличаме всеки, ще го караме да си споделя всичко, ще угаждаме на всеки рекламодател и ще му осигуряваме свобода да обработва данните, които той си поиска!Може би Facebook e първообраза на SkyNet от Терминатора!:( отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години няма какво да се направи, хората трябва да се научат че трябва да си пазят личните данни както си пазят къщата, колата и парите в джоба ... или трябва да стигнем до някакво състояние на душата дето никой нищо да не крие и никой да не завижда на никой, което няма да стене в близките 3-4 века :) ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Каква защита, те сами си казват и дават всичко... отговор Сигнализирай за неуместен коментар