Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг призова за нова глобална регулация на интернет, като препоръча въвеждането на широки правила, свързани със съдържанието, включващо насилие и омраза, с провеждането на честни избори, неприкосновеността на личния живот и преноса на данните, пише Bloomberg.
В изявление, което беше публикувано и във в. Washington Post, Зукърбърг заяви, че компанията му иска регулации, които ще поставят основи за това кое съдържание да бъде забранено и ще изискват компаниите да изградят системи, с които да сведат подобна информация до минимум.
“Носим отговорността да пазим хората в безопасност в нашите услуги”, твърди той. “Това означава да решим какво се счита за терористична пропаганда, реч на омразата и др. Ние непрекъснато преразглеждаме политиките си заедно с експерти, но при нашия мащаб ние винаги ще правим грешки и ще вземаме решения, с които хората не са съгласни”.
Коментарите на Зукърбърг са най-видимото му усилие до момента за оформяне на дискурса около начина, по който компанията събира информация, използва я и я разпространява по света.
Правителствени разследвания
Facebook се превърна в обект на разследвания, след като преди година стана ясно, че е позволила личните данни на десетки милиони потребители да бъдат споделени с политическата консултантска компания Cambridge Analytica. По-рано този месец социалната мрежа беше критикувана за това, че ѝ е отнело прекалено много време да свали видеото от стрелбата в Нова Зеландия и е позволила то да циркулира из интернет. Данните на милиони потребители пък са били обект на външен достъп след скорошен пробив в сигурността.
През последната година законодателите се фокусираха върху компанията и нейното огромно влияние, като призоваха директорите, в това число и Зукърбърг, да свидетелстват пред Конгреса на САЩ, за да отговорят на въпроси за разпространяването на дезинформация, реч на омразата и изборната манипулация в платформата.
Сканиране на съдържанието
Facebook изгради система за сканиране на съдържание, която през годините добави правила, базирани на реакциите към промените в потребителското поведение или публичното недоволство след инциденти, като стрелбата в Нова Зеландия. Миналата седмица компанията се насочи към блокиране на съдържание, свързано с национализъм и бял сепаратизъм.
Когато потребителите на уебсайта или компютърните системи отбележат дадено съдържание като проблемно, те го изпращат до някой от всички 15 хил. модератори на съдържанието по света, които имат право да свалят въпросното съдържание, ако то нарушава правилата.
Но този процес не винаги е толкова прецизен. “Политиците често ми казват, че имаме толкова голяма власт над речта, и аз откровено съм съгласен”, написа Зукърбърг. “Вярвам, че не трябва сами да взимаме толкова много важни решения относно речта”.
По думите му Facebook ще приветства общи стандарти за верифициране на политически играчи, практики за цитиране, използвани от рекламодателите в много страни или за установяване на идентичности преди покупката на политически реклами. Освен това Зукърбърг предлага обновяването на законите, така че да включват “разделящи политически въпроси”, свързани с изборите.