IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Мечтата на Facebook за Анти-Facebook

В дългия си постинг Зукърбърг разкрива визията си за бъдещето на социалната мрежа, без обаче да дава конкретни предложения

09:15 | 17.03.19 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг. <em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг. Снимка: Архив Ройтерс

Как може да изглеждат Facebook и неговите приложения, като WhatsApp и Messenger, след няколко години? В дълъг повече от 3000 думи текст главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг очерта предполагаемата си визия за „фокусирани върху неприкосновеността на личния живот съобщения и платформа на социална мрежа".

Някои параграфи в него звучат така, сякаш Facebook изведнъж, след 15 години шофиране в една посока, стига до заключението, че много пътници предпочитат да се движат в другата посока. Сега изглежда, че и самият капитан се съмнява в курса.

Марк обаче не прави конкретни обещания, той очертава само твърде общи планове за следващите няколко години:

Facebook иска да допринесе за това в дългосрочен план „всяка частна комуникация“ да е криптирана от край до край, се казва например. Съобщенията в чата ще бъдат така подсигурени - както вече се случва с WhatsApp, че дори доставчикът на услуги да не знае тяхното съдържание.

В допълнение Зукърбърг подчертава, че трябва да е възможно да се комуникира между платформите, като WhatsApp, Instagram и Messenger.

Той също така повдига идеята съобщенията да могат да бъдат автоматично изтривани след месец или година - или дори след 24 часа.

А Facebook не трябва да съхранява никакви чувствителни данни в страни, където това би било негативно по отношение на определени човешки права, дори ако това означава, че собственото приложение ще бъде блокирано там.

Е, как това се вписва в бизнес модела?

Много потребители със сигурност биха били доволни, ако Facebook се съсредоточи повече върху неприкосновеността на личния живот и частната комуникация, но това би поставило под въпрос съществуващия бизнес модел на компанията. Той предполагаше Facebook да знае колкото е възможно повече за своите потребители. Зукърбърг пропусна темите за реклами и проследяването на потребителите и рекламите в своя материал - вероятно защото тук не са планирани промени.

А вероятно Facebook има и план как да съчетае сегашната нова визия на Зукърбърг с целта да продължи да печели пари чрез реклама. Може би не. В такъв случай пледоарията на Зукърбърг е преди всичко заблуда и опит да се даде на потребителите на Facebook и акционерите надежда за бъдещето, след като доверието им в групата наскоро беше подложено на сериозно изпитание: заради скандала с Cambridge Analytica и две по-големи изтичания на данни през 2018 г.

Да се правят големи обещания за по-добро бъдеще – това е специалитет на Facebook. Например преди една година на потребителите бе обещана функция за поверителност, наречена „Изчистване на историята“. Все още обаче тя не е налице.

В над 3000-те думи на Зукърбърг многократно се намеква, че всяка промяна се нуждае от време. Да, услугите един ден ще станат по-взаимосвързани (което, между другото, предизвиква нови притеснения за много защитници на неприкосновеността на личния живот). И да, в някакъв момент криптирането ще бъде доразвито, но първо трябва да се намери решение на проблемите, свързани със сигурността, като например криптираната комуникация на престъпниците.

Между другото, проблемът с криптирането изглежда главно се основава към чат съобщенията. Но какво да кажем за всички други данни, които Facebook е събрал през последните 15 години? Остава ли всичко така, както си беше?

Зукърбърг споменава в своя постинг, че тенденцията е към частни, а не публични комуникации – и това е така от няколко години. Той не казва обаче, че самата Facebook е основната причина за това.

Facebook направи това със социалната мрежа - никога досега два милиарда души не бяха свързвани помежду си. Но резултатът не е много удовлетворителен за мнозина. Ако Facebook вече не бе отнесал сериозна критика за неприкосновеността на личния живот или дори по теми като омразата, то и публикацията на Марк нямаше да я има - защото социалната мрежа щеше да има по-добра репутация.

На едно място Зукърбърг пише, че може да е полезно да „ограничим времето, в което съхраняваме метаданните за съобщения: ние използваме тези данни, за да управляваме нашите системи за спам и сигурност, но не винаги трябва да го правим дълго време“. Тук е мястото да се запитаме: „Защо тогава досега те се обработват така?“

В края на текста на Зукърбърг има още едно забележително изречение: „Мисля, че трябва да работим за свят, в който хората могат да говорят лично и да живеят свободно", пише шефът на Facebook, „знаейки, че информацията му е само за онези, които трябва да я видят, и че тя не е на разположение завинаги".

Такъв свят вече съществуваше, или изглеждаше, че съществува, докато разкритията показаха на интернет потребителите колко малко Facebook се интересува от личния живот на своите потребители и не-потребители. А всеки, който дори за секунда си помисли, че Facebook не е проектиран така, че по подразбиране всички данни в мрежата да са постоянно достъпни, нека се опита да изтрие съобщенията си в чата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:19 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още