Представете си три къщи - една фасада, боядисана в зелено, една лилава и една синя. Всички те изглеждат самостоятелни, но в подземието им има невидими връзки между тях. Къщите, които на пръв поглед нямат нищо общо помежду си, са приложенията Whatsapp, Instagram и Facebook. Те са на мобилните телефони на милиони хора в Германия и Европа.
Концернът Facebook, който ги управлява, комбинира данни за своите клиенти в приложенията, за да наблюдава потребителите и да изпраща таргетирани реклами по заявки, когато е възможно. За това той получава пари от рекламодателите. Дори на страници в интернет, които на пръв поглед нямат нищо общо с Facebook, групата следи нищо неподозиращите потребители.
Сега Германската комисия за защита на конкуренцията прозря и прекъсна тези невидими връзки. Facebook трябва да позволява на потребителите просто да изключват потока от данни между приложенията. Ако иска да съхранява свои данни само в Whatsapp, потребителят трябва да е в състояние да го направи, се казва в днешното решение на органа.
То може да се превърне в крайъгълен камък. Иначе казано - властите забраниха на Facebook да събира данни извън онлайн мрежата, например с бутона "Харесвам", защото вижда в това нелоялна конкуренция. Facebook има господстващо положение в Германия и злоупотребява с него, пояснява органът, цитиран от DPA.
Facebook възнамерява да се защити от решението в съда. Но със сигурност това е случай, който може да бъде основополагащ заради свързването на защитата на данните с конкурентоспособността, и е казус който занимаваше инстанциите от години.
Решението на германските пазители на конкуренцията е историческо. Те принципно трябва да спират конгломератите, които са лоши за обществото, защото фокусират твърде много власт в ръцете на единици. С решението си за Facebook антикартелният орган показва, че тази концентрация не съществува само под формата на фабрики и вериги за доставки. Иначе казано – не е само под формата на планини с пари. Информационните планини на дигиталните компании също представляват опасна концентрация на власт, а информацията е власт, с която Facebook разполага черно на бяло.
Възможността антитръстовата агенция да може да действа срещу компания, която не изисква пари от граждани, а „само“ данни, беше създадена едва през 2017 г. по закон. По това време започна актуализация на германското конкурентно право. Сега това решение показва каква по същество бе тази промяна в закона за конкуренцията: един вид „lex Facebook“. Новата регулация отнема имунитета на цифровите компании срещу германското антиконкурентно право. А днешното решение е ценен сигнал за обществото.
Комбинацията от събирането на данни в множество услуги, съчетана с всемогъщието на корпоративните приложения, поставя Facebook в положение, в което конкурентите на практика нямат никакъв шанс, а потребителите нямат избор: те трябва да преотстъпват своите данни, без да разбират къде точно отиват те. Или ще трябва да прибягват до нишови приложения, където няма да срещнат приятелите си. До днес.
преди 5 години Антикартелният орган на Германия обуздава жаждата за данни на Facebook Кьорфишек!Инсталирайте на телефона Фейсбук месиджър, включете мобилните данни и стой та гледай как пада батерията!А ако резнете микрофона! Я да видим колко данни ще протекат! А??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар