IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Зукърбърг: Рекламният модел на Facebook е тревожен за мнозина

След скандала с личните данни и споровете за персонализираната реклама мрежата губи доверие, а основателят се опитва да я защити

10:38 | 25.01.19 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Злоупотреба с данни, персонализирана реклама, фалшиви новини, публикации, които предизвикват омраза: Facebook е силно критикуван по целия свят. Сега Марк Зукърбърг, основател и главен изпълнителен директор на компанията, изразява своето мнение за ZEIT ONLINE. Преди това го правеше предимно във Facebook.

Изявлението му се публикувано на немски в медията и в същото време в Wall Street Journal на английски език. Също така и някои други европейски медии ще го публикуват на националния си език. Публикуваме го на български.

Следващия месец Facebook ще навърши 15 години. Когато стартирах Facebook, не се опитвах да изградя глобална компания. Тогава разбрах, че можете да намерите почти всичко в интернет - музика, книги, информация - освен това, което е най-важно: хората. Затова изградих услуга, която хората биха могли да използват, за да се свързват и да се учат един от друг. С течение на годините милиарди хора намериха това за полезно и ние създадохме повече услуги, които хората по света обичат и използват всеки ден.

Наскоро чух много въпроси за нашия бизнес модел, така че искам да обясня принципите на работа. Вярвам, че всеки трябва да има глас и да бъде в състояние да се свърже с другите. Ако сме ангажирани да служим на всички, тогава се нуждаем от услуга, която е достъпна за всички. Най-добрият начин да направим това е да предлагаме безплатни услуги, което рекламите ни позволяват да правим.

Хората постоянно ни казват, че ако въобще искат да виждат реклами, те искат те да са подходящи за тях. Това означава, че трябва да разберем какво ги интересува. Така че въз основа на това кои страници харесват, какви са кликванията и др. създаваме категории - например хора, които обичат страници за градинарство и живеят в Испания. И след това начисляваме такси на рекламодателите, за да показват реклами на тази категория хора. Макар че рекламирането към конкретни групи (таргетираната реклама) съществуваше преди интернет, онлайн рекламата позволява много по-прецизно насочване и следователно - по-подходящи реклами.

Интернет също така ни позволява да предлагаме много по-голяма прозрачност и контрол върху това кои реклами виждате, отколкото го правят телевизията, радиото или печатът. Над нашите услуги имате контрол върху информацията, която използваме, за да ви показваме реклами, и можете да блокирате достъпа на рекламодател до вас. Можете да разберете защо виждате дадена реклама и да променяте предпочитанията си, за да получавате реклами, които ви интересуват. Можете да използвате нашите инструменти за прозрачност, за да видите всяка различна реклама, която рекламодателят показва на всеки друг.

Все пак някои са загрижени за сложността на този модел. При редовна трансакция плащате на фирма за продукт или услуга, които те предоставят. Това е просто. Но тук можете да използвате нашите услуги безплатно - а ние работим отделно с рекламодателите, за да ви покажем подходящи реклами. Този модел може да изглежда непрозрачен, а всички ние по природа сме недоверчиви към системите, които не разбираме.

Понякога това може да означава, че хората приемат, че правим неща, които не правим. Например, не продаваме данните на хората, въпреки че често някой съобщава, че го правим. Всъщност продажбата на информация на хората на рекламодателите би била в противоречие с интересите на бизнеса ни, защото това би намалило уникалната стойност на нашата услуга за рекламодателите. Имаме силен стимул да защитаваме информацията на хората от достъпа на никой друг.

Последна актуализация: 21:00 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още