Очевидно най-голямата в света социална мрежа няма да може да се отърве от скандалите през цялата 2018 г. Facebook Inc. е позволявала на някои компании, включително Netflix и Airbnb, да имат достъп до списъците с приятели на потребителите, след като е прекъснала достъпа до тези данни за повечето други приложения около 2015 г., става ясно от документи, публикувани в сряда от британски депутат, разследващ фалшивите новини и социалните медии.
223 страници вътрешнофирмена комуникация в периода между 2012 г. до 2015 г. между високопоставени служители, включително и основателя и главен изпълнителен директор Марк Зукерберг, предоставят нови доказателства за предишни твърдения, че Facebook е избрала любими компании и е имала отчасти антиконкурентно поведение, коментира Ройтерс.
В долната част на всяка страница има надпис "Confidential" или "Highly Confidential", („Поверително“ или „Строго поверително"), но от тази сряда тези документи на американската онлайн мрежа може да бъдат намерени на уебсайта на британския парламент. Комисията по цифровите технологии, културата и медиите го е публикува през деня. Парламентаристите разследват как групата се занимава с личните данни на потребителите. А според Деймиън Колинс, председател на комисията, документите показват, че калифорнийският концерн не защитава поверителността на своите потребители.
Причината за разследването е скандалът около обявилата фалит британска консултантска компания Cambridge Analytica. Тя е създавала профили на интернет потребители за своите клиенти, чрез които рекламодателите да подготвят реклами. Cambridge Analytica е получила незаконно достъп до данните на 87 млн. потребители на Facebook. Приложение, мини-програма, използвана от някои потребители на Facebook, не само е събирала данните за тях, но и за техните приятели в мрежата. Повечето от тези приятели никога не са давали съгласието си за това.
Facebook твърди, че подобни практики не са разрешени от 2015 г. насам. Документите, публикувани от британския парламент, обаче показват, че Facebook продължава да предоставя достъп до данните на потребителите за определени компании, които са важни за групата като бизнес партньори. Споменатите компании включват Airbnb, доставчикът на транспортни услуги Lyft, Netflix и приложенията за запознанства Badoo и Bumble.
Lyft е искала да покаже на своите клиенти техни общи приятели като „ледоразбивачи", дори ако тези приятели не използват Lyft, става ясно от един имейл. Facebook заявява в имейл, че е одобрила искането, тъй като това би довело до чувство за „безопасност" за клиентите.
Facebook описа такива сделки като краткосрочни изключения, но не е ясно точно кога са приключили различните споразумения.
Един поглед към начина на мислене на ръководителите на Facebook през този период може да доведе до нови искания за по-засилен регулаторен контрол върху бизнес практиките на мрежата.
Facebook заяви, че застава зад своите дебати и решения, но отбеляза, че това може би става дума за една „неактуална" политика, която ограничава използването на данните от конкурентите.
В един документ се твърди, че подобни приложения на конкуренти са се нуждаели от одобрение от Зукърбърг, преди да използват инструментите, които Facebook предоставя на разработчиците на приложения.
Имейлите са част от доказателствен материал в рамките на съдебен процес в Калифорния. Там разработчикът на приложение, компанията Six4Three, съди корпорацията. Съдът реши, че имейлите и презентациите трябва да останат в тайна. Но когато един служител от Six4Three е посетил Лондон наскоро и е носил досиетата със себе си, в хотелската стая е минал офицер по сигурността на долната камара на парламента. Той е успял да убеди служителя на Six4Three да предаде документите, защото в противен случай го грозял арест. Говорител на Facebook не оспорва, че документите са автентични, но твърди, че са извадени от контекста и обрисуват погрешна картина.