Вътрешнофирмени имейли показват, че преди няколко години Facebook е обмисляла да таксува компании за продължителен достъп до потребителски данни – стъпка, която би отбелязала значителна промяна в политиката на социалната мрежа да не продава тази информация. Това разкрива нередактиран съдебен документ, разгледан от Wall Street Journal.
Имейлите в документа също така подсказват, че служители на Facebook са обсъждали мотивирането на някои рекламодатели да платят повече, а в замяна да получат по-голям достъп до потребителска информация. Като цяло в комуникацията е било обсъждано как да се монетизират данните на потребителите по начини, които биха били от полза за други технологични фирми.
По време на изслушването си пред Конгреса на САЩ през април тази година главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг заяви: „Не мога да бъда по-ясен по този въпрос: Ние не продаваме данни“.
Имейлите, повечето от които са от 2012 и 2014 г., са непълни, липсва контекст, а някои са съкратени. Те са част от множеството документи по съдебно дело, заведено срещу Facebook от компанията Six4Three, които се очаква да бъдат показани публично през следващата седмица. Същевременно имейлите илюстрират как от години Facebook се опитва да максимизира стойността на огромните обеми от данни, които събира, без да нарушава правата на потребителите.
Six4Three, разработчик на приложение, съди Facebook от 2015 г., като обвинява компанията, че нейните политики по отношение на данните пречат на конкуренцията и облагодетелстват определени компании пред други.
Wall Street Journal е успял да разгледа нередактирания материал – 18-страничен документ, който показва части от някои вътрешни имейли. В документ, изпратен до съда, Facebook твърди, че тези части впоследствие са били преработени, защото са съдържали „чувствителна информация за вътрешните стратегически анализи на Facebook по отношение на приложенията на трети страни, чието разпространение може да наруши отношенията на Facebook” с въпросните приложения.
Говорителка на Facebook е потвърдила, че наистина е имало обсъждане дали да се налагат такси за данни и твърди, че компанията категорично е решила, че е против подобно нещо.