Американската технологична компания Facebook предупреди, че не може да гарантира, че социалната ѝ мрежа е добра за демокрацията, но твърди, че се е опитала да спре предполагаемата намеса в изборите в САЩ от страна на Русия или на някой друг, предава Ройтерс.
Споделянето на неверни или подвеждащи заглавия в социалната мрежа се превърна в глобален проблем след обвиненията, че Русия се е опитала да повлияе на вота в САЩ, Великобритания и Франция. Москва отрича твърденията.
Facebook, най-голямата социална мрежа в света, с повече от 2 млрд. потребители, адресира ролята на платформата спрямо демокрацията в публикация в блога на професор Кас Сънстейн от Харвардския университет.
“Иска ми се да мога да гарантирам, че позитивите ще надделеят над негативите, но не мога”, коментира Самид Чакрабарти, продуктов мениджър на Facebook в своя публикация. По думите му Facebook има “морална отговорност да разбира как тези технологии биват използвани, за да направят общностите като Facebook възможно най-представителни, граждански и надеждни”.
Компанията вече взима мерки в Европа за адресирането на проблема с бавния отговор спрямо злоупотребите с платформата, като речта на омразата и кампаниите за чуждо влияние.
Депутатите в САЩ проведоха изслушвания относно ролята на социалната мрежа върху изборите и този месец Facebook разшири разследването за влиянието върху референдума за Brexit през 2016 г.
Чакрабарти изрази съжаленията на Facebook относно случилото се изборите в САЩ, когато според компанията руски агенти са създали 80 хил. публикации, които са достигнали до около 126 млн. души в рамките на две години. По думите му компанията е трябвало да се справи по-добре.
Twitter, Google и YouTube също обявиха сходни усилия за саморегулация, като Facebook.
Чакрабарти твърди, че Facebook е подпомогнал по някакъв начин демокрацията, като е накарал повече американци да гласуват например.
Професорът по право Сънстейн, който е и консултант на Facebook, работил в администрацията на президента Барак Обама, пише, че социалната мрежа работи и компаниите ще трябва да експериментират с промените, за да бъдат подобрени те.
Поредният тест за ролята на социалните мрежи върху изборите ще се състои през март, когато предстои вотът в Италия, а той вече е белязан от твърденията за разпространение на фалшиви новини във Facebook.