IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Завръщането към корените на Facebook

Заявката на Марк Зукърбърг за „поправка“ на социалната мрежа изглежда като отстъпление, но може да се окаже умен ход

14:47 | 21.01.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Завръщане към корените. Така накратко може да се характеризира реформата на социалната мрежа Facebook, която обяви преди дни нейният съосновател и главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг.

Миналата година не беше добра за Facebook и Зукърбърг. Омразни коментари, фалшиви новини, влияние над изборите в САЩ от руска пропаганда – по-скоро признанието за това влияние. Ето защо не е съвсем чудно, че  Зукърбърг обяви в началото на новата година промяна.

Изненадващ е начинът, по който обяви това – през 2018 г. Facebook трябва да бъде поправен. Да си го кажем направо: поправката е равнозначна на капитулация.

По-малко марки, по-малко медии, по-малко политика – в бъдеще социалната мрежа ще стане по-персонална, по-човечна тоест, ще стане по-лична. Бебешките снимки на братовчедката, снимката от обяда на колегите, мненията от кръга ни с приятели – в бъдеще това ще бъдат най-важните неща в най-влиятелната онлайн социална мрежа. Те се показват с приоритет на началната страница – т. нар. Timeline.

Дотук добре. Защото в последно време мрежата ставаше все по-комерсиална. Освен това коментарите на омразата и фалшивите новини доста увредиха нейния имидж.

Същевременно обаче трябва да кажем, че и промените ще си имат недостатъци. Който например ползваше Facebook за източник на новини, ще бъде затруднен. Защото тук наистина има преглед на много новини – от тези на локалния вестник, до такива на големите агенции и медии. Извън социалната мрежа този достъп е, разбира се, възможен, но с повече трудност и отнема повече време. 



Въпросът е какво кара шефът на Facebook да направи тази стъпка обратно към началото. Филантроп, който иска да гарантира, че "по-значимите социални взаимоотношения" ще насърчават благосъстоянието, както твърди той?  Facebook иска да помогне на своите членове да имат по-значими социални контакти в бъдеще, ктвърди Зукърбърг. Той се е загрижил за психичното здраве на своите потребители.

Или на тези на компанията му. По-вероятно е ръстът на броя на потребителите да е в застой. А това е отрова за мрежата, която процъфтява от растежа и кликванията. А интерактивните контакти донесоха със себе си в платформата много омраза, фалшиви новини и пропаганда. Колкото и да се опитваше Зукерберг да избегне това - използването на технологиите на мрежата доведе до някои куриозни резултати, при които безопасни коментари бяха класифицирани като опасни и изчезваха от платформата.

Също така и анонсирането на наемането на повече служители за идентифицирането и премахването на критично съдържание не доведе до сериозен успех. Това показва и опитът с наскоро обнародвания Закон за прилагане на мрежите в Германия и работата с платформите.

Така например премахването на различните постове в услугата за кратки съобщения Twitter вече предизвика сериозни критики и обвинение в цензура. И това не е изненадващо, в края на краищата едва ли отговорните за това служители ще имат времето или необходимата юридическа експертиза, за да разгледат подробно съдържанието на съмнителните постинги.

И така – вместо да продължи да се излага на обвиненията за някакво влияние, заплахи или цензура, Зукърбърг избира отстъплението. Излежда, сякаш преоткриването на личния живот от страна на Facebook е чисто и просто капитулация. Но при една битка без изглед за победа и отстъплението понякога е добър избор. В бъдеще платформата няма да бъде зона без омраза и пропаганда, но обхватът и видимостта им ще намалеят, ако съобщенията, видеоклиповете или новините вече не се появяват постоянно в емисиите на потребителите. И така, отстъплението не е поражение, но може да се окаже и умен ход.

Рекламодателите също изказваха в миналото загриженост – заради неуместната околна среда за техните реклами. Както това се случи в YouTube. Но едно правило ще важи и при тези промени: който си плаща, остава видим.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:33 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още