През 2016 г. той пробяга 365 мили (587 км). През 2015 г. прочете 25 книги. Но новогодишното обещание на главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг за 2017 г. може би е доста по-радикално - да се среща с истински хора, пише Quartz.
“Личното ми предизвикателство за 2017 г. е да посетя и да се срещна хора във всеки един щат на САЩ до края на годината”, обяви той във Facebook. “След бурната минала година се надявам, че с това предизвикателство ще изляза и ще поговоря с повече хора за това как живеят, работят и какво мислят за бъдещето”.
Като направи обиколка в страната, Зукърбърг със сигурност ще похрани спекулациите, че някой ден може да се опита да навлезе в политиката. (По стечение на обстоятелствата той наскоро договори, че може да служи на правителството в рамките на две години, без да губи контрол над компанията си).
Разбира се, има известна ирония в това Зукърбърг - милиардер, основател на най-голямата социална мрежа в света и човек, обявил за своя мисия “да свърже света” чрез технологиите, да реши след година на социални и политически сътресения, че може да спечели от по-личното си ангажиране с по-голямата част от Америка. Но много хора, които са недоволни от резултата от изборите в САЩ, се чудят какво точно не е наред с техните сънародници. Очевидно Зукърбърг ще отиде да провери сам.
2016 г. разклати голяма част от вярванията, които стоят в основата на мисията на Facebook, както и в позицията на Зукърбърг, че интернет свързаността е човешко право и сила, която носи добро на обществото. Социалната мрежа беше остро критикувана за разпространение на политическа пропаганда и фалшиви новини преди президентските избори в САЩ. След като първоначално отхвърли идеята, че фалшивите новини в онлайн платформата му може да са повлияли на вота, по-късно Зукърбърг заяви, че “приема дезинформацията сериозно”.
Но тази година показа един основен проблем - политическата поляризация на уебсайта е наистина огромна.
На фона на всичко това Зукърбърг може би наистина трябва да се запита дали мисията на Facebook е изпълнена. Дали наистина свързва света? Или в безмилостните опити за привличане на още и още потребители, повече харесвания и преди всичко останало повече приходи от реклама, свързва хората с такива, които мислят точно като тях.
“От десетилетия технологиите и глобализацията ни направиха по-продуктивни и свързани”, пише Зукърбърг. “Това донесе много ползи, но за много хора направи живота по-труден. Това доведе до по-голямо усещане за разделение, отколкото съм изпитвал в живота си. Нуждаем се от начин да променим играта така, че да работи за всички”.
Срещи, разбиране, свързване. Това е целта за 2017 г. И тя няма да бъде постигната през Facebook.