Няколко учени задават въпроса дали 689 003 потребители на Facebook, чиито новинарски поток е бил манипулиран, са били достатъчно добре информирани и са дали съгласие за проучването. Facebook обяснява, че неговите потребители са дали съгласието си за такива изследвания, когато са се регистрирали и се съгласили с общите условия.
„Наистина е смешно да се твърди, че едно кликване върху кутийка в уеб представлява информирано съгласие", казва Дейвид Горски, хирург, изследовател и главен редактор на блога Science-Based Medicine. Горски обяснява, че реакцията на експеримента показва „истинска културна празнина" между медицинските и психологическите изследвания от една страна, и технологичните компании, от друга. Най-малкото, потребителите трябва да имат възможност да изберат дали да участват в подобно изследване, или не, казва той.
Джонатан Морено, професор по медицинска етика и здравна политика в Университета на Пенсилвания, също критикува проучването. „Изпращат на хора, чието емоционално състояние не е известно, послания, които биха могли да нарушат психическото им състояние", казва той.
Други обаче защитават провеждането на подобно изследване и считат критиката върху Facebook за нечестна. „Това изследване се ползва погрешно за гръмоотвод", казва Николас Христакис, социолог в университета в Йейл, който използва за свои изследвания данни на Facebook. „Маркетингът сам по себе си цели да влияе върху чувствата на хората. Компаниите в САЩ работят всеки ден над A/B тестове, които засягат всеки един от нас. Facebook е критикуван, защото е обявил изследванията си публично, докато другите компании просто ги пазят в тайна“.
Университетът Корнел публикува изявление на своя уебсайт, в който се твърди, че Контролният съвет не е проучвал изследването, тъй като изследователите са имали достъп до резултатите, но не и до потребителските данни.
Изследователите на Facebook са използвали потребителски данни за пазарни проучвания и академични изследвания. Така например социалната мрежа изследва кой пътува за мачовете от Световното първенство, как се променя комуникацията на даден потребител след раздяла и дали радостните новини се разпространяват по-бързо, отколкото отрицателните.
Ако Facebook си сътрудничи с академичната общност, данните трябва да бъдат прегледани и от независима комисия от съответния университет. Но някои изследователи твърдят, че тази система има слабости, защото органите нямат опита с данните, които са генерирани от милиони потребители онлайн. „Комисиите едва сега започват да свикват с научните изследвания в областта на социалните медии", казва Лесли Мелцер Хенри от Института по биоетика в университета „Джон Хопкинс“.