IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Тайно проучване на Facebook предизвика етичен дебат

Реакцията на експеримента показва „истинска културна празнина" между медицинските и психологическите изследвания и технологичните компании

16:10 | 01.07.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Няколко учени задават въпроса дали 689 003 потребители на Facebook, чиито новинарски поток е бил манипулиран, са били достатъчно добре информирани и са дали съгласие за проучването. Facebook обяснява, че неговите потребители са дали съгласието си за такива изследвания, когато са се регистрирали и се съгласили с общите условия.

„Наистина е смешно да се твърди, че едно кликване върху кутийка в уеб представлява информирано съгласие", казва Дейвид Горски, хирург, изследовател и главен редактор на блога Science-Based Medicine. Горски обяснява, че реакцията на експеримента показва „истинска културна празнина" между медицинските и психологическите изследвания от една страна, и технологичните компании, от друга. Най-малкото, потребителите трябва да имат възможност да изберат дали да участват в подобно изследване, или не, казва той.

Джонатан Морено, професор по медицинска етика и здравна политика в Университета на Пенсилвания, също критикува проучването. „Изпращат на хора, чието емоционално състояние не е известно, послания, които биха могли да нарушат психическото им състояние", казва той.  

Други обаче защитават провеждането на подобно изследване и считат критиката върху Facebook за нечестна. „Това изследване се ползва погрешно за гръмоотвод", казва Николас Христакис, социолог в университета в Йейл, който използва за свои изследвания данни на Facebook. „Маркетингът сам по себе си цели да влияе върху чувствата на хората. Компаниите в САЩ работят всеки ден над A/B тестове, които засягат всеки един от нас. Facebook е критикуван, защото е обявил изследванията си публично, докато другите компании просто ги пазят в тайна“.

Университетът Корнел публикува изявление на своя уебсайт, в който се твърди, че  Контролният съвет не е проучвал изследването, тъй като изследователите са имали достъп до резултатите, но не и до потребителските данни.

Изследователите на Facebook са използвали потребителски данни за пазарни проучвания и академични изследвания. Така например социалната мрежа изследва кой пътува за мачовете от Световното първенство, как се променя комуникацията на даден потребител след раздяла и дали радостните новини се разпространяват по-бързо, отколкото отрицателните.

Ако Facebook си сътрудничи с академичната общност, данните трябва да бъдат прегледани и от независима комисия от съответния университет. Но някои изследователи твърдят, че тази система има слабости, защото органите нямат опита с данните, които са генерирани от милиони потребители онлайн. „Комисиите едва сега започват да свикват с научните изследвания в областта на социалните медии", казва Лесли Мелцер Хенри от Института по биоетика в университета „Джон Хопкинс“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:56 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още