Weibo, китайската версия на услугата за кратки съобщения Twitter, набра 286 млн. долара при първичното си публично предлагане в Ню Йорк и по този начин не успя да оправдае очакванията. Поради липса на интерес от страна на инвеститорите на първичното публично предлагане са били продадени по-малко акции, което се счита за важен тест за търсенето на китайски интернет акции преди горещо дискутираното IPO на Alibaba, пише Wall Street Journal.
Така стойността на микроблогинг платформата, която ще се търгува под символа "WB" на Nasdaq от днес, възлиза на 3,46 милиарда долара. Според Bloomberg това ще даде на компанията стойност наполовина на тази на Twitter.
Weibo планираше да пласира депозитарните разписки между 17 и 19 долара всяка. Според Ройтерс компанията е продала по време на процеса 16,8 млрд. разписки, като е набрала 285,6 милиона долара. Очакванията обаче бяха по-високи – за продажбата на 20 млн. акции. Редица анализатори очакват дебютът на така наречения „китайски Twitter” да се превърне в изключителен успех въпреки факта, че компанията отчете загуба от над 47 милиона долара през първото тримесечие на 2014 г,- над двойно повече спрямо същия период на 2013 г.
IPO-от на Weibo се случва в момент, в който американският IPO пазар и фондовите пазари като цяло изпитват трудности. Китайски и американски интернет акции падат в продължение на седмици. Същото важи и за Twitter, чиято акция загуби 18% от стойността си от началото на март.
Много от технологичните компании обаче преди това преживяха силен ръст на акциите във времена, в които дори не отчитаха печалба. Само ръстът на броя потребители стигаше на инвеститорите през последните години – схващане, което мнозина от тях в момента преосмислят, пише още WSJ.
"На този етап пазарът най-вероятно не е твърде заинтересуван от растежа на броя потребители. Може би през миналата година от това нямаше да правим проблем, но сега изглежда, че този прозорец сякаш е позатворен", каза Джеф Пап, анализатор в Oberweis Asset Management, който управлява 192 млн. долара в рамките на China Opportunities Fund. В сряда той заяви, че най-вероятно няма да придобие акции по време на IPO-то, но обмисля в бъдеще да инвестира в акции на компанията.
"Weibo е непрогнозируема, а освен това има сложна структура на собственост”, коментира Кийт Фиц-Джералд, главен инвестиционен директор на Money Map Press „Гласът на потребителите в Китай е доста по-мощен, китайските потребители приемат по-позитивно рекламите. Не знам дали Weibo са успели ефективно да монетизират това, така че стартът може да е слаб”, добавя той.
На Weibo (нa китайски терминът означава "микроблогинг") потребителите могат да изпращат кратки съобщения до своите последователи, които след това могат да коментират или да се препращат. От стартирането си през 2009 г. Weibo бързо се разраства и има 129 млн. активни потребители в 190 страни, става ясно от данни от заявлението й до щатската Комисия по ценните книжа и борсите (SEC). Заради многото си потребители социалната услуга придобива функцията на обществен форум в Китай - в страна, в която медиите са строго контролирани от страна на правителството. „Компанията е станала културен феномен, който има дълбоко социално отражение върху живота в Китай”, пишеше още в заявлението до SEC.
Апетитът към китайски технологични компании на борсите в САЩ изглежда здравословен, като се очаква гигантът в електронната търговия Alibaba да направи едно от най-големите публични предлагания в историята при качването си на борсата в Ню Йорк по-късно тази година. Въпреки това обаче китайските IPO-та рядко са безрискови.
„Можете да създадете дълъг списък със страхове относно Weibo”, коментира Рет Уолъс, съосновател и изпълнителен директор на анализаторската компания Triton Research. „Но истината е, че това е компания, която не съществуваше преди четири години, че никой в САЩ не я бе чувал допреди два месеца, а е в процес на набиране на капитал в САЩ”. „Макроисторията тук е, че това е пробен балон за IPO-то на Alibaba, което всички чакат”.