Американският технологичен концерн Google съобщи за ново увеличение на исканията за заличаване на съдържание от страна на правителствата. През първата половина на 2013 г. компанията е получила общо 3846 искания за 24 737 съдържания. Това представлява увеличение от 68 процента спрямо 2285 заявки за втората половина на 2012 година. Броят на съдържанието, което Google е трябвало да премахне, се увеличава обаче през този период само с два процента.
Една тенденция не се е променила от публикуването на първия доклад за прозрачност през 2010 г. насам: правителствата постоянно настояват за премахване на политическо съдържание. През първата половина е имало 93 искания, свързани с антиправителствено съдържание. В по-малко от една трета от случаите Google наистина е изтрила въпросното съдържание.
„Съдии са искали от нас да се премахне информация, в която ги критикуват. Полицейските власти са искали от нас да премахнем от мрежата видеоклипове или блогове, които осветяват тяхното поведение. И местните институции, като например градските съвети, не искат потребителите да публикуват информация за техните процеси на вземане на решения" , се казва в доклада за прозрачност.
Исканията често са обосновани с клевета, нарушаване на неприкосновеността на личния живот или дори нарушаване на авторското право.
Две страни са увеличили драстично исканията си през първата половина на 2013 г. Турските власти са подали 1673 молби, почти десет пъти повече, отколкото през втората половина на 2012 година. От Русия обаче са дошли 257 искания - повече от два пъти над броя им за цялата 2012 година.
Проверка на Investor.bg показа, че от българските власти концернът не е получил нито едно искане за цензуриране на съдържание.
Междувременно редица компании годишно или два пъти годишно представят свой доклад за прозрачността. Освен Google такива данни представят и Apple, Facebook , Microsoft, Twitter и Yahoo.
В хода на разкритията на бившия американски таен агент Едуард Сноудън интересът към тези статистически данни се увеличи значително. Големите интернет компании се борят не само, за да могат да оповестяват подробности за исканията от страна на американската Агенция за национална сигурност NSA, но се ангажират също така и да се гарантира, че програмите за шпионаж, които са довели до масовото събиране на потребителски данни, ще бъдат ограничени.